Wat is een artikel zonder titel?

Zonder titel weet de lezer niet wat hij kan verwachten. Dat is voor iedereen volkomen duidelijk. Een titel is een trigger voor je bezoeker om op het bericht te klikken en te lezen. Het doel van de titel is bepalend voor de uiteindelijke vorm. De woordkeus is daarom afhankelijk van wat je met je artikel wilt bereiken.

Waarom een SEO-titel?

Maak of kraak je blog

Een SEO-titel is bedoeld voor de ranking in de zoekmachines. Om daar iets goeds van te maken, moet je dus weten wat je wilt zeggen met het artikel en wie je ermee wilt bereiken. Door keywords te gebruiken in de SEO-titel van je blog, komt deze eerder en beter in beeld. Echter, een overdaad aan keywoords is niet goed. Daarmee dreigt namelijk een terugval in de Google ranking.

blog service

Is een titel voor je blog alleen goed als hij SEO-vriendelijk is?

Voor de ranking in de zoekmachines is de SEO-titel belangrijk. Maar je feitelijke doelgroep bestaat niet uit computers. Je blog is bedoeld voor mensen van vlees en bloed. Daarom is ook creativiteit nodig om de lezer vast te houden. Die goede titel voor je blog is niet enkel SEO-vriendelijk. Juist niet!
En toch… Als je het achterwege laat, krijg je op basis van de titel van je blog minder aandacht dan je wilt (en verdient). Kortom, een juiste balans vinden met je titels tussen SEO en je publiek is de beste optie. Aandacht en zorg zijn overigens sowieso belangrijk in het hele proces van het schrijven van (SEO-titels voor) de blogs.

Een goede SEO-titel voor je blog kan verschillende vormen hebben

Je bent bij het schrijven van de titel van je blog niet gebonden aan een vaste vorm. Je kunt hier creatief mee omgaan. Je kunt het in de vragende vorm schrijven, zoals de eerste twee alineatitels in deze blog. Maar de titel hierboven is meer in de directe vorm. Enkele andere vormen voor een goede SEO-titel zijn:

  • een nieuwsbericht
  • een indirecte vraag
  • een opdracht
  • een getuigenis of review
  • een onderbouwing.

Met de onderbouwing bedoelen wij een titel in je blog met ‘X aantal redenen waarom’.
Door ook binnen een blog met de vorm te experimenteren en te variëren, houd je de aandacht van de lezer vast. De titels brengen de (vaak scannende) lezer gestaag door je blog heen. Op weg naar de kern van de informatie en de conclusie van het verhaal.

3 tips voor de SEO-titel van je blog

De perfecte titel moet nog uitgevonden worden. Je kunt alleen wel naar het beste streven. Om je te helpen, zetten we hier nog een paar tips voor goede titels in je blog op een rijtje.

1. Niet te kort en niet te lang

Een goede SEO-titel is niet te kort en niet te lang. Een te korte titel is niet specifiek genoeg en trekt daardoor de lezer niet voldoende aan. De woorden aan het eind van een lange titel worden tijdens het scannen minder goed gelezen. Zet daarom de keywords vooraan in de titel. Verder moet de titel niet teveel overbodige informatie bevatten.

2. De titel moet relevant voor de tekst zijn

De lezer ziet jouw titel en als die hierdoor getriggerd is, wil hij ook de informatie die de titel belooft. Anders klikt de lezer weg binnen enkele seconden. Dit is slecht voor de bounce rate en dus ook de ranking in Google.

3. Doelgroep en waarde

De belang van de doelgroep moet altijd centraal staan, wanneer een titel geschreven wordt. Dat wat de (potentiële) lezer wil weten, moet hij of zij vinden in de titels. Zo scant hij zijn informatie bij elkaar en trek je de aandacht om je blog meer gedetailleerd te gaan lezen. En dan komt ook de rest van de tekst tot zijn recht.

De potentiële lezer moet uit de SEO-titel ook af kunnen leiden, waarom jouw blog belangrijk is om te lezen. Hij vindt een kort stukje tekst, in deze korte titel van je blog, als het goed is het usp (unique selling point) van jouw blog. Hij wordt naar je blog getrokken, omdat hij informatie van toegevoegde waarde verwacht te krijgen hier.

Mede daarom is een zo specifiek mogelijke titel ‘de goede titel voor je blog’.

blog service

Jordi is een van de oprichters van Contany. Naast dat hij strategisch verantwoordelijk is voor Contany, voert hij de dagelijkse leiding over de snelgroeiende marktplaats voor advertorials Hulc.