Contentmarketing is simpel gezegd het creëren van kwalitatief goede informatie voor je bezoekers. Dit zorgt ervoor dat klanten binding met je bedrijf ervaren, waardoor ze met regelmaat terug zullen keren naar je website. Klantenbinding is natuurlijk iets wat iedere onderneming verlangt, daarom kan contentmarketing voor zowel B2C- als B2B-bedrijven een toegevoegde waarde hebben.

content

De drie functies van contentmarketing

Een hoge positie in de organische resultaten van zoekmachines is erg belangrijk. Deze positie wordt bepaald door verschillende factoren. Behalve Google zelf, weet niemand wat nou precies de belangrijkste factoren zijn die een hoge ranking aan een website geven. Wat echter wel opgevallen is, na de laatste paar updates van Google, is dat content kwaliteit steeds meer de basis vormt voor organisch gevonden worden. En dus bovenaan op het prioriteitenlijstje moet komen te staan. Het leveren van goede content op je website zal dus leiden tot meer bezoekers op je website.

Met goede content laat je ook zien dat je verstand van zaken hebt. Je bouwt vertrouwen op en als toetje (mits je het goed uitvoert) krijg je vanzelf bezoekers en klanten. Contentmarketing is een enorm opkomend middel om naamsbekendheid te genereren. Niet voor niets dat het zo’n populair fenomeen is. Eind 2016 gebruikte in Nederland 61% van de marketeers contentmarketing. De verwachting is dat dit percentage eind 2017 op 83% ligt.

Behalve het verkrijgen van naamsbekendheid, is het worden van een autoriteit in jouw branche een groot voordeel van contentmarketing. Wanneer je met jouw content aan de klant kunt laten zien dat je verstand van zaken hebt, zal de getoonde expertise bij twijfel tussen twee aanbieders naar jouw kant doorslaan.

Contentmarketing is dus geen nieuw verschijnsel, echter wel steeds belangrijker! Door de ontwikkeling en groei van het internet in de afgelopen tien jaar, is contentmarketing een belangrijke speler binnen de marketing geworden. De behoefte van bedrijven om zich te onderscheiden van anderen is steeds groter geworden, en dankzij het internet is hier dan ook meer mogelijkheid voor.

Wat is content?

Content is de hele range van alle informerende onderdelen op je website. Content kan de lezer iets leren, proberen te overtuigen of simpelweg vermaken.

Voorbeelden van content:

  • Webteksten

    Alle vaste pagina’s op je website, zoals de over-ons, categoriepagina’s en productpagina’s.

  • Blog

    Een blog is een periodiek onderhouden deel waar je (vaak in persoonlijke sfeer) nieuwsitems of tips geeft.

  • Artikelen

    De insteek van artikelen is vaak zakelijker en zwaarder dan een blogpost. Toch worden deze vaak samengevoegd en worden artikelen gepost onder de noemer blog.

  • Gastbloggen

    Zowel andere schrijvers laten schrijven op jouw site als jij die op andermans website content produceert.

  • Social media

    Alle social media geschreven door jouw site behoort tot de content.

  • E-books en white papers

    Een white paper is zo objectief mogelijk en laat vaak andere kennisdragers aan het woord.

  • Presentaties

    Zie ook de tool SlideShare.

  • Brochures

    Maak je pdf-brochures downloadbaar.

  • Video’s

    Host je video’s op je eigen site en niet via YouTube of Vimeo om zo meer waardering te krijgen van Google.

  • Images, infographics en gifs

    Simpel en effectief.

Wat is contentmarketing
Een gemixte contentstrategie heeft altijd de voorkeur, maar bekijk je customer avatar om te achterhalen welke content het beste bij jouw klant past. Maar bovenal, doe waar je goed in bent en wat je leuk vindt om te doen. Gelukkig zijn er goedkope alternatieven voor als je in een onderdeel niet goed bent: bekijk eens Fiverr.com. Een soort marktplaats waar alles $5 kost. Het zal je verbazen wat mensen doen voor $5. Wees wel kritisch over de kwaliteit.

Probeer eens twee totaal verschillende contenttypes te maken over één onderwerp en leg na enkele maanden de resultaten naast elkaar. Experimenteren is het geheim van goede contentmarketing.

On-site of off-site content

Een vraag die veel rumoer teweeg brengt in SEO-land is of je top content beter op je eigen site (on-site) kunt posten of beter op een andere site als gastblog (off-site) met een link naar je eigen site.

Het antwoord is niet zo eenvoudig. Het is goed om van beide gebruik te maken, maar plaats natuurlijk niet op beide sites hetzelfde, in verband met duplicated content. Verse kwalitatieve content op je eigen site is het fundament voor een goede SEO-strategie. Aan de andere kant kan een post op een andere site bezoekers brengen en voor een waardevolle link zorgen.

Zorg er in beginsel voor dat je on-site content onderhouden wordt. Off-site content hoef je niet zelf te schrijven, maar kun je eventueel ook laten doen door een collega in het vak. Je kan hen bijvoorbeeld vragen je artikel te beoordelen en er hun mening over te geven. Win-win-situatie!

Gastbloggen

De laatste jaren is gastbloggen enorm populair geworden. Het idee is simpel en onschuldig: plaats een artikel op een andere site en link hierin naar jouw site. Lange tijd is dit een effectieve manier gebleken om aan je backlinks te komen. Zoals met alle SEO-aspecten was dit eenvoudig te manipuleren en ontstonden er slinkse trucs die simpelweg onder de black hat technieken vallen. Er ontpopten gastblogmakelaars die in de “dark side of SEO” vreemde constructies bedachten om de zoekmachines te slim af te zijn.

Matt Cutts van Google publiceerde een video waarin hij uitlegt hoe het misbruiken van gastbloggen puur voor backlinks verwerven, streng wordt aangepakt. Mocht je dit van plan zijn of al doen, stop er maar mee! Korte blogs op lage kwaliteit sites dragen niet langer bij aan de waardering van je site. Sterker nog, wanneer het wordt overdreven en Google dit als zodanig bestempelt ligt een penalty op de loer.

Moet ik dan stoppen met gastbloggen? Nee, zeker niet! Zoek alleen wel gerelateerde en vooral kwalitatieve sites om je content op te (laten) plaatsen. Het doel van gastbloggen moet niet zijn om je SEO te verbeteren door middel van backlinks verzamelen.
Waarom een online ondernemer wél moet gastbloggen:

Naamsbekendheid genereren van je merk: Een nuttige gastblog kan zeer effectief zijn voor het verkrijgen van naamsbekendheid. Lezers vinden het niet vervelend om over jouw bedrijf te lezen, zolang het maar niet te opzichtige sluikreclame wordt. Vooral waargebeurde cases doen het goed als gastblog.

Naamsbekendheid genereren als schrijver: Laat zien dat je er verstand van hebt. Dit is één van de redenen waarom gastbloggen op de toonaangevende site Frankwatching zo populair is. Hier staat vaak niet eens een link in naar het (SEO-)bedrijf van de schrijver, maar wel een kleine uitleg over wat de schrijver zoal doet. Een gevolg van schrijven op Frankwatching kan zijn dat deze schrijvers, die vaak geweldige content produceren, uitgenodigd worden op conferenties en in de media om te spreken als expert.

Bezoekers doorsturen: Een goed gelezen blog op een community kan voor redelijk wat verkeer zorgen. Een voorbeeld hiervan is de blogging community BuzzFeed. Een artikel op de frontpage kan al snel voor honderden bezoekers zorgen. Helaas is het niet makkelijk om gekozen te worden door de redactie. Het gaat hier om super waardevolle content én het inzetten van je netwerk (bouw een relatie op met de mensen op de redactie). In de foodbranche kan dit voor blogs soms wel 50% van het verkeer genereren. Een Nederlands vergelijkbaar model is de Blogsociety van de Telegraaf.

Content promotie

Geweldige content is vaak niet genoeg. Al vertel je precies wat men zoekt, puur afhankelijk zijn van de crawlers van de zoekmachines is een gemiste kans. Uiteindelijk zal goede content boven komen drijven, maar vroegtijdige promotie kan dit versnellen. Zie promotie als de turbo op een auto. Zónder rijdt een auto ook, maar mét accelereer je sneller en heb je een hogere topsnelheid. Want de kans dat je content uiteindelijk hoger zal ranken neemt toe als je Google in laat zien dat je content populair is.

Content promotie heeft dus dubbele voordelen: breng het onder de aandacht van je eerste potentiële lezers en breng het onder de aandacht van de zoekmachines.

Effectief content promoten kan op verschillende manieren:

Social media push: Breng via alle kanalen je volgers/vrienden op de hoogte van je nieuwe content.

Social media pull: Meng je in discussies en laat weten dat je hier verstand van hebt. Dit kan eenvoudig in LinkedIn groups, Google+ communities of via hashtags op Twitter.

Nieuwsbrief: Nog steeds een van de meest effectieve manieren om bezoekers naar je site te krijgen. Gebruik bijvoorbeeld Mailchimp om geïnteresseerden op de hoogte te stellen van nieuwe posts. Voordeel hiervan is dat je rapportages ontvangt waarin je kunt achterhalen hoe je nieuwsbrief gescoord heeft: hoeveel mensen hebben het geopend, hoeveel mensen hebben op een link geklikt, etc.

Influencers: Misschien nog wel de meest effectieve manier van promotie is het bereiken van de invloedrijke personen in jouw branche. Je hoeft niet meteen overdreven te gaan slijmen om iets bij een nuttige blogger, journalist of BN’er voor elkaar te krijgen. Bedenk goed wat zij er aan zouden kunnen hebben. In het geval van een blogger kan dat input zijn en een link naar zijn blog. Een journalist is bijvoorbeeld op zoek naar betrouwbare input voor zijn stukken (onderzoeken doen het hier altijd goed). Promotie van een BN’er is vaak simpelweg te koop. Of je dat moet doen laat ik aan jou over, daarvoor sta jij in de schoenen van een ondernemer.

Besteed bloggen uit

Uit onderzoek is gebleken dat, ondanks dat er vele vormen van content zijn, bloggen de populairste en meest effectieve vorm is. Maar liefst 80% van de Nederlandse contentmarketeers gebruikt bloggen als voornaamste marketing tool. Bloggen kost echter veel tijd en toewijding. Dat is waarom veel ondernemers het bloggen uitbesteden. Houd je ook liever tijd over dan zelf te bloggen? Besteed dan je bloggen uit aan Contany.nl. Wij hebben een blogservice die een aantal keer per maand kwalitatief goede blogs voor jou levert.

content

Jordi is een van de oprichters van Contany. Naast dat hij strategisch verantwoordelijk is voor Contany, voert hij de dagelijkse leiding over de snelgroeiende marktplaats voor advertorials Hulc.