Wat is social media marketing?

De impact van social media valt niet meer te ontkennen. Dagelijks maken miljarden mensen gebruik van social media. Jouw doelgroep ook! Maar hoe bereik je hun? Met social media marketing! In deze blog lees je er alles over.

Social media marketing definitie

Social media marketing omvat alle marketingactiviteiten die een persoon of bedrijf op één of meerde social media platforms uitvoert. Dat is een lekker brede term. Social media marketing is ook heel breed. Het gaat van ingekochte advertenties op Facebook tot live interactie op Instagram. En van ultrakorte video’s op TikTok tot lange berichten op LinkedIn. 

Of je nu een product probeert te verkopen, geld op probeert te halen voor een goed doel of je eigen personal brand een boost wilt geven: je kan niet zonder social media marketing. Simpelweg omdat praktisch iedereen dagelijks social media gebruikt én omdat social media veel marketingmogelijkheden bieden.  

Effectief inzetten van social media

Je kan social media op verschillende manieren effectief inzetten voor je marketing. Wat de beste methode voor jou is, hangt natuurlijk af van je doelgroep, branche en doel. We gaan dus niet alles voor je voorkauwen. Maar we geven wel een paar tips:

  • Berichten posten: de meest voor de hand liggende vorm van social media marketing is natuurlijk het posten van berichten. Of je nu een bijdrage deelt op LinkedIn, een story post op Instagram, of een Tweet de wereld inslingert: het draagt allemaal bij aan jouw marketing. Dit is bijvoorbeeld een goede manier om naamsbekendheid te genereren, of om je trouwe volgers op de hoogte te houden. 
  • Adverteren: een andere veelgebruikte vorm van social media marketing is social advertising. Bijna elk platform biedt je de mogelijkheid om je bericht extra zichtbaar te maken bij een specifieke doelgroep. Adverteren is een hele andere tak van sport dan ‘organische’ marketing. Een combinatie van beide vormen levert vaak het meeste effect op. 
  • Het gesprek aangaan: social media is de perfecte plek om het gesprek aan te gaan met jouw doelgroep, volgers en klanten. Dit kan je op twee manieren doen: join the conversation door in te haken op gesprekken die mensen op sociale media hebben. Daarmee laat je direct je menselijke kant zien, kijk maar naar hoe Bol.com dat doet. Of be the conversation door iets te doen of te posten waar mensen over gaan praten. Vind het algoritme leuk.
  • Luisteren: de beste gesprekspartners zijn toch vooral de mensen die het beste kunnen luisteren. Daarom is het belangrijk om op social media niet alleen een grote bek te hebben, maar ook te luisteren naar wat anderen zeggen. Speur social media af naar problemen die mensen met jouw product hebben, of kijk of er maatschappelijke discussies zijn waar jij een goede bijdrage aan kan leveren. Social media is de perfecte plek om de vinger aan de pols te houden. 
  • Delen stimuleren: iets delen op social media is de nieuwe mond-tot-mondreclame. Een positieve ervaring die wordt gedeeld door een vriend is vele malen meer waard dan een push bericht van het bedrijf zelf. Stimuleer jouw volgers en klanten dan ook om berichten over jou te delen.
  • Klantenservice bieden: zorg dat klanten jou met vragen of klachten (ja, ook klachten) kunnen bereiken via bijvoorbeeld Twitter en Facebook. Wees transparant in je communicatie. Dit zal voor vertrouwen zorgen waardoor de kans op een aankoop wordt vergroot.

Het juiste social media netwerk voor mij

Er zijn dus zat manieren om social media effectief in te zetten. Maar op welk platform moet je dat doen? Ten eerste is het belangrijk om actief te zijn waar jouw doelgroep actief is. Bestaat jouw doelgroep uit bejaarden? Dan heb je op TikTok niks te zoeken. Richt je je juist op hippe jongeren? Dan heb je tegenwoordig niks meer te zoeken op Facebook.

Maar misschien bevindt jouw doelgroep zich op ontzettend veel platforms en wil je eigenlijk overal aanwezig zijn. Om in dat geval een idee te krijgen van op welk social media netwerk jij je als eerst moet focussen, hebben we onderstaand overzicht opgesteld. Dit kan een goede leidraad zijn als je je social media campagne uitstippelt. Daarnaast lopen we een paar aspecten af waar je op moet letten in je social media marketing. 

Social media marketing

Publiek

Onderzoek waar jouw doelgroep zich voornamelijk bevindt. Oudere mensen bevinden zich voornamelijk op Facebook, terwijl Instagram vooral door jongeren gebruikt wordt. Dit verschuift ook in de loop der jaren dus probeer op de hoogte te blijven door middel van interactie.

Voorbeelden branches

Tone of voice

Twitter en Instagram staan bekend om hun laagdrempeligheid, daar waar LinkedIn zakelijk en formeel is. Zo verschilt elk platform van tone of voice. Zelfs op hetzelfde platform kunnen er verschillen zijn in tone of voice tussen doelgroepen. Houd dus goe die de gaten welke toon jij moet aanslaan, maar wijk daarbij niet af van je eigen (merk)identiteit.  

Tekst of visueel

Ben je een tech-blogger? Dan zijn youTube en Twitter onmisbaar. Maar heb je een webwinkel in vrouwenkleding? Dan zijn Instagram en Pinterest ideaal voor jou. Over het algemeen is meer beeld en minder tekst trending. Vloggen is erbij gekomen en nu zijn ook live beelden populair.

Zodra je jouw social media kanaal hebt gekozen kun je de juiste groepen gaan zoeken, je daar in mengen en nieuwe berichten posten. Hoe vaak je gaat posten hangt van je business en je gekozen kanaal af.

 

Tips

Toch zijn er een paar uitgangspunten die altijd gelden:

  • Op Twitter verschijnen je berichten alleen op dat moment. Je zal op je tijdlijn geen berichten van een week geleden zien (tenzij deze geretweet worden). Men moet dus toevallig online zijn om je post te zien. Dit betekent dat je hetzelfde bericht meerdere keren kan posten. Maar overdrijf dit niet!
  • Wees voorzichtig met Facebook promotie via posts. Onze ervaring is dat je het in het begin moet hebben van je vrienden. Zij zitten niet te wachten op spam over jouw bedrijf, want ze weten al wat je doet. Als je groter wordt en duizenden volgers hebt op je Facebookpagina, wordt het een ander verhaal. Maar ook dan moet je zien te voorkomen dat men je gaat “unliken” door overmatig posten en adverteren.
  • Voor alle platformen geldt dat social media niet alleen zenden is, maar ook ontvangen. Probeer je te mengen in discussies, meld je aan voor groups/communities en luister naar je doelgroep.
  • Wees nuttig voor je volger. Dat betekent ook dat je interessant kunt zijn door content van anderen te posten op jouw profiel, zonder dat jij daar direct iets aan hebt. Het retweeten van nuttige feitjes is iets dat voor onze Twitter accounts altijd automatisch voor veel volgers heeft gezorgd. En dit terwijl het letterlijk maar één druk op de knop is!

Impact van social media op ranking

Je kan social media dus op zat manieren inzetten. en dat kan ook nog eens veel voordelen opleveren. Van extra vertrouwen tot een persoonlijk gezicht en extra naamsbekendheid. Maar kan je met social media marketing ook jouw ranking in de zoekresultaten van Google beïnvloeden? Niet echt. 

Er is lang gespeculeerd over wat de impact zou zijn van social media op je waardering door Google. Dus hoe belangrijk is het om veel geretweet te worden, likes te krijgen en hartjes op Instagram te ontvangen?

Het antwoord: teleurstellend onbelangrijk. Social networks zoals Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn zijn géén factoren in de algoritmes van Google. In een video van Google Webmasters legt chef webspam Matt Cutts uit waarom dit niet het geval is. Google crawlers (de “robots” die het web afspeuren) hebben niet altijd toegang tot de content van de accounts en hierdoor zijn de zoekresultaten van Google niet nauwkeurig genoeg.

social media marketing

Betekent dit dan dat social media op deze kanalen er niet meer toe doet? Nee, de geïndexeerde pagina’s (public accounts) kunnen wel getoond worden net als elke andere pagina in de zoekresultaten. Het kan dus wel zijn dat jouw tweet of post voorkomt in bijvoorbeeld de nieuwsresultaten van een specifieke zoekopdracht.

Tevens is het zo dat een effectieve social media campagne direct voor bezoekers kan zorgen en Google kijkt met hen mee. Zo wordt bijvoorbeeld gemeten hoelang iemand op jouw website zit en of ze doorklikken naar een andere pagina. Is je content goed? Dan ziet Google dit dus sneller dankzij die extra bezoekers vanuit social media.

Experimenteren met nieuwe social media 

Wie denkt dat het social media landschap uitgespeeld is, heeft het mis. Er komen nog regelmatig nieuwe platforms bij, met wisselend succes. Zo zagen we afgelopen jaren TikTok, Houseparty en Clubhouse opkomen. En wie weet wat de toekomst brengt! Je weet nooit wat een nieuw platform voor jouw marketing kan betekenen. Juist daarom is het slim om altijd even te experimenteren met een nieuw platform.

Aanwezig zijn

Het is namelijk belangrijk om aanwezig te zijn waar jouw doelgroep aanwezig is. Als zij opeens allemaal gaan TikTokken, dan verwachten ze misschien wel dat jij daar dan ook actief bent. Zoals we eerder al zeiden: doelgroepen verschuiven zich over verloop van tijd tussen platforms. En jij moet meeschuiven!

Kansen als early adapter

Bovendien beidt het veel kansen om er vroeg bij te zijn als een nieuw social media platform populair wordt. Als jij daar eerder bent dan je concurrenten, heb je alvast een voorsprong. Jij kan al een publiek opbouwen en alle mogelijkheden van het nieuwe platform ontdekken. 

Een nieuw netwerk kan volledig in het water vallen (Google+, Vine, Hyves, etc.), maar het kan ook een enorm succes worden (TikTok, Instagram, Twitch, etc.). En áls het een succes wordt, dan ben je blij dat jij er vroeg bij was. Dat komt je marketingkansen alleen maar ten goede.  

Social media marketing met influencers

Influencers spelen een belangrijke rol op sociale media. Als je slim bent, zet je deze populaire accounts in voor jouw marketing. Dan combineer je social media marketing met influencermarketing. A match made in heaven

In de database van Hulc vind je een bestand van meer dan 3700 influencers en bloggers die staan te popelen om jouw social media marketing aan te vullen. Neem eens een kijkje, op Hulc.nl.