De impact van social media valt niet meer te ontkennen. Het is een gemiste kans om dit niet optimaal in te zetten, bovenal omdat het gratis is. Verschillende social media netwerken hebben honderden miljoenen gebruikers. En jouw klant zit daar ook. Dus hoe bereik je hem?

social media

Impact van social media op ranking

Er is lang gespeculeerd over wat de impact zou zijn van social media op je waardering door Google. Dus hoe belangrijk is het om veel geretweet te worden, likes te krijgen en +1’s te ontvangen?

Google+ heeft een eigen waarderingssysteem; de +1. Het staat vast dat dit een belangrijke factor is voor je ranking. Vooral blogs kunnen veel baat hebben bij veel +1’tjes. Ondanks dat Google+ nog steeds een “spookstad” is, is het dus extra belangrijk hier het maximale uit te halen.

Andere social networks zoals Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn zijn géén factoren in de algoritmes van Google. In een video van Google Webmasters legt Matt Cutts uit waarom dit niet het geval is. Google crawlers (de “robots” die het web afspeuren) hebben niet altijd toegang tot de content van de accounts en hierdoor zijn de zoekresultaten van Google niet nauwkeurig genoeg.

Betekent dit dan dat social media op deze kanalen er niet meer toe doet? Nee, de geïndexeerde pagina’s (public accounts) kunnen wel getoond worden net als elke andere pagina in de zoekresultaten. Het kan dus wel zijn dat jouw tweet of post voor komt in bijvoorbeeld de nieuwsresultaten van een specifieke zoekopdracht.

Tevens is het zo dat een effectieve social media campagne direct voor bezoekers kan zorgen en Google kijkt met hen mee. Is je content goed, dan ziet Google dit dus sneller dankzij bezoekers vanuit social media.

Effectief inzetten social media

Ondanks dat social media vaak niet direct bijdragen aan je ranking heeft het toch vele voordelen:

  • Naamsbekendheid: Niet alleen door te posten bereik je naamsbekendheid, maar vooral door je te mengen in discussies komt jouw naam en logo geregeld voorbij bij jouw doelgroep. Het is dé manier om jouw potentiële klanten alvast subtiel kennis te laten maken met je bedrijf.
  • Word menselijk: Ga de discussie aan en wordt gezien als een persoon in plaats van een formeel bedrijf. Op social media mag de toon over het algemeen veel vlotter en informeler zijn dan bijvoorbeeld in mailings. Het overgrote deel van je klanten zal dit alleen maar als prettig ervaren. Het maakt je merk menselijk en makkelijker te benaderen. Een tweet sturen is laagdrempeliger dan een mail sturen, laat staan de telefoon pakken.
  • Luister wat er speelt bij je klanten: Luisteren is minstens zo belangrijk als praten. Dit is niet anders op social media. Vooral op Twitter kan een slechte ervaring snel worden gedeeld. Gelukkig kun je het eenvoudig monitoren als er iets over jouw merk gezegd wordt.
  • Sharing is de nieuwe mond-tot-mond reclame: Een positieve ervaring die wordt gedeeld door een vriend is vele malen meer waard dan een push bericht van het bedrijf zelf. Stimuleer dit dan ook waar mogelijk.
  • Laagdrempelige klantenservice: Zorg dat klanten jou met vragen of klachten (ja ook klachten) kunnen bereiken via bijvoorbeeld Twitter en Facebook. Wees transparant in je communicatie. Dit zal voor vertrouwen zorgen waardoor de kans op een aankoop wordt vergroot.

Google+ wordt steeds belangrijker

Met de komst van Google+ is er in 2011 nóg een social media netwerk bijgekomen. Maar wat voegt deze nieuwkomer nou toe?
Het grote verschil ligt nogal voor de hand, maar is van groot belang: het is van Google. Wat de invloed van Google+ exact is op de zoekresultaten is niet bekend. Wel is bekend dat een goed bijgehouden Google+ pagina bijdraagt aan je ranking.

Ranking in Google

Onder andere het onderzoek uitgevoerd door het veelgeprezen MOZ toont een duidelijke correlatie aan tussen +1’s en een hogere ranking. Google’s Matt Cutts heeft hierop gereageerd op een forum van Ycombinator. Hij legt hier uit dat niet direct de +1’s bijdragen, maar wel de links in de post. Door de +1’s wordt er veel geshared en doe je dus automatisch op een natuurlijke manier aan linkbuilding.

Communities

Sinds 2012 vind je op Google+ ook zogenaamde communities. Hier vinden discussies plaats over elk denkbaar onderwerp. Vanuit SEO-oogpunt is het minder interessant dan comments beheren onderaan blogs of artikelen op autoritaire websites, doordat links in communities altijd no-follow zijn. Dit betekent dat de linkwaarde niet doorgegeven wordt aan jouw website. Daarnaast hebben Google+ Pages en Communities een lage waarde doordat ze zelden binnenkomende links ontvangen.

Verder is het interessant om de Whats Hot-sectie in de gaten te houden. Dit is vergelijkbaar (maar uitgebreider) met Trending op Twitter. Dit kan een handige keyword tool zijn of als je zonder inspiratie zit kun je hier ideeën opdoen.

Het moge duidelijk zijn dat een goede Google+ pagina met veel interactie in je circles erg belangrijk is voor je SEO. Volgens de verwachting van experts zal de waarde van +1’s alleen nog maar toenemen.

Het juiste social media netwerk voor mij

Om een idee te krijgen welk social media netwerk voor jou geschikt kan zijn, heb ik onderstaand overzicht opgesteld. Uiteraard is dit een leidraad om een begin met social media te maken. Ideaal zou zijn wanneer je overal en altijd vindbaar bent, maar aangezien tijd ook relatief is zou mijn advies zijn om hier mee te beginnen. Kijken naar factoren die van invloed zijn op je keuze.

social media vergelijken

Publiek:

Onderzoek waar jouw doelgroep zich voornamelijk bevindt. Oudere mensen bevinden zich voornamelijk op Facebook, terwijl Instagram vooral door jongeren gebruikt wordt. Dit verschuift ook in de loop der jaren dus probeer op de hoogte te blijven door middel van interactie.

Tone of voice:

Twitter en Instagram staan bekend om hun laagdrempeligheid, daar waar LinkedIn zakelijk en formeel is.

Tekst of visueel:

Ben je een blogger, dan zijn Google+ en Twitter onmisbaar, maar heb je een webwinkel in vrouwenkleding dan is Pinterest ideaal voor jou. Over het algemeen is meer beeld en minder tekst trending. Vloggen is erbij gekomen en nu zijn ook live beelden populair.

Zodra je jouw social media kanaal hebt gekozen kun je de juiste groepen gaan zoeken, je daar in mengen en nieuwe berichten posten. Hoe vaak je gaat posten hangt van je business en je gekozen kanaal af.

Tips

Toch zijn er een paar uitgangspunten die altijd gelden:

  • Op Twitter verschijnen je berichten alleen op dat moment. Men moet toevallig kijken om je post te zien. Dit betekent dat je vaker kunt posten, alsmede herhalen.
  • Wees voorzichtig met Facebook promotie via posts. Mijn persoonlijke ervaring is dat je het  in het begin moet hebben van je vrienden. Zij zitten niet te wachten op spam over jouw bedrijf, want ze weten al wat je doet. Als je groter wordt en duizenden volgers hebt op je Facebookpagina wordt het een ander verhaal, maar ook dan moet je zien te voorkomen dat men je gaat “unliken” door overmatig posten.
  • Voor alle platformen geldt dat social media niet alleen zenden is, maar ook ontvangen. Probeer je te mengen in discussies, meld je aan voor groups/communities en luister naar je doelgroep.
  • Wees nuttig voor je volger. Dat betekent ook dat je interessant kunt zijn door content van anderen te posten op jouw profiel, zonder dat je daar direct iets aan hebt. Het retweeten van nuttige feitjes is iets dat voor mijn Twitter accounts altijd automatisch voor veel volgers heeft gezorgd. En dit terwijl het letterlijk maar één druk op de knop is!

Social media zal steeds belangrijker worden om een band op te bouwen met je (potentiële) klant en om je bereik te vergroten.

social media

Jordi is een van de oprichters van Contany. Naast dat hij strategisch verantwoordelijk is voor Contany, voert hij de dagelijkse leiding over de snelgroeiende marktplaats voor advertorials Hulc.