Bij introducties over Pinterest lees ik regelmatig dat Pinterest een social media kanaal is dat je kunt inzetten om meer omzet te generen. Naar mijn mening moet je Pinterest zien als een zoekmachine vergelijkbaar met Google in plaats van een social media kanaal zoals Facebook en Instagram. Wie Pinterest inzet met als doel de omzet te verhogen schiet zijn doel voorbij. In deze blog neem ik je mee in mijn werkwijze bij Pinterest.

Pinterest voor mijn business?

Relatief weinig bedrijven zetten Pinterest in als middel en dat is een gemiste kans. Zeker als je weet dat ruim 80% van de actieve gebruikers aangeeft dat ze wel eens iets hebben gekocht door Pinterest. Een misvatting is dat Pinterest alleen kan worden ingezet door bedrijven die fysieke producten verkopen. Naar mijn mening is Pinterest voor elk bedrijf interessant dat zijn product of dienst kan visualiseren. Een kapper kan foto’s plaatsen van de kapsels die zij hebben gemaakt, een interieurwinkel foto’s van inrichten met hun producten en een blogger kan een visuele samenvatting van zijn of haar blog pinnen. 

Twijfel je of Pinterest voor jouw business interessant kan zijn? Kijk of er al Pins bestaan in die categorie. Uiteraard mag je ook altijd contact met mij opnemen!

Pinterest als zoekmachine

Zoals ik al eerder aangaf zien veel mensen Pinterest als een social media kanaal. Ik zie Pinterest als een zoekmachine; mensen gebruiken Pinterest om informatie of producten op te zoeken. Bij Google krijg je bij een zoekopdracht een lijst met relevante resultaten in de vorm van tekst, bij Pinterest worden de resultaten weergegeven door middel van beeldmateriaal. Of je nu op zoek bent naar een trouwjurk, een nieuwe vloer of informatie over influencer marketing: Pinterest is the answer! Pinterest biedt daarom kansen voor veel bedrijven!

Customer journey

Zet Pinterest niet in met het doel om de omzet te verhogen. Pinterest is een kanaal dat zich vooral in de awareness fase van de customer journey bevindt. De klant is op onderzoek om een probleem of uitdaging te kaderen en aan het oriënteren. Er wordt in deze fase nog geen koopbeslissing genomen. Zie Pinterest dan ook vooral als een kanaal dat traffic kan generen. Het is aan jou als marketeer de taak om de klant vervolgens verder door de customer journey te begeleiden.

De basis van Pinterest

Voor diegenen die nog niet bekend zijn met Pinterest even een korte uitleg over hoe het in elkaar zit. Pinterest is een digitaal prikbord waar je als bedrijf kunt laten zien wie je bent en hoe je de problemen of uitdagingen van de klant oplost.

Pins

Pins zijn eigenlijk visuele bladwijzers van wat je wilt verzamelen. Een Pin bevat een afbeelding of video met een link naar de oorsprong van de afbeelding. Dit kan de website zijn, of een productpagina.  

Boards

In de borden bewaar je je Pins. Binnen de borden kun je ook weer secties maken. Op een bord bewaar je Pins van eenzelfde categorie. Je kunt de indeling vergelijken met de indeling van de categorieën op je website.

 

Stappenplan Pinterest

Ga niet zomaar van start met Pinterest. Ook met Pinterest is een goede strategie van belang. Zoals ik al eerder aangaf moet je Pinterest zien als een zoekmachine.

  1. Maak een zakelijk account aan

De eerste stap is een account aanmaken bij Pinterest. Kies hierbij voor een zakelijk account. Met een zakelijk Pinterest account kun je je website verifiëren en de statistieken bekijken. Deze statistieken laten je bijvoorbeeld zien welke pins het best presteren en hoeveel mensen je bereikt hebt.

Heb je al een persoonlijk account en wil je deze omzetten naar een zakelijk account? Dat kan! Log in op Pinterest met je account. Ga vervolgens naar de pagina ‘Pinterest voor bedrijven’ en klik op ‘Lid worden op bedrijf’. Je wordt doorgestuurd naar een pagina waarin je je account kunt omzetten naar een zakelijk account.

2. Zoekwoorden onderzoek

Voor je verder gaat met instellen van je profiel en van start gaat je eerste Pin adviseer ik je eerst een zoekwoorden onderzoek te doen. Om traffic te genereren met Pinterest naar je website, moeten je pins gevonden worden. Bij een zoekopdracht van een potentiële klant moeten ze bovenaan in de zoekresultaten terecht komen. Belangrijk hiervoor is dat je de juiste zoekwoorden hiervoor gebruikt.

Pinterest heeft niet een tool waar je zoekwoorden onderzoek mee kan doen, zoals Google de Keywordplanner heeft. Er zijn echter wel een aantal hulpmiddelen van Pinterest die je hiervoor kunt gebruiken.

Pinterest zoekmachine suggesties

Als je in de zoekbalk bij Pinterest een mogelijk interessant zoekwoord ingeeft, geeft Pinterest suggesties. Dit zijn veelgebruikte zoekopdrachten op Pinterest.

Onderzoek ook zeker de suggesties voor de personen en borden. De titels van deze accounts en borden kunnen voor jou relevante zoekwoorden bevatten die je kunt toevoegen aan je lijst.

Pinterest Guided Search

Als je na het ingeven van een zoekwoord in de zoekbalk op enter drukt, kun je gebruik maken van Pinterest Guided Search. Onder de zoekbalk verschijnt een rij met suggesties waarmee je de zoekopdracht kunt verfijnen. Ik maak hier altijd een overzicht van wat ik daarna standaard naast m’n laptop leg tijdens het Pinnen.

Vervolgens klik ik in Pinterest op de suggestie die relevant is. Bijvoorbeeld ‘ronde’. Nu kom ik bij ‘ronde eettafel’ en verschijnen er weer mogelijke aanvullingen. Deze schrijf ik ook op.

Zo ga ik langs alle mogelijke zoekwoorden. Ik ga echter niet verder dan de 3de kolom. Dat betekent dat ik bij ‘eettafel – ronde – industrieel’ stop.

Verder kijk ik ook altijd of er in het zoekwoorden onderzoek voor Google nog interessante zoekwoorden staan in de awareness fase. Dit gebruik ik dan als input bij mijn zoekwoorden onderzoek in Pinterest.

3. Update je profiel

Kies voor een goede profielfoto en schrijf een aantrekkelijke korte introductie. Verwerk hierin zoekwoorden die je tijdens je zoekwoorden onderzoek hebt ontdekt.

Zorg ook voor zoekwoorden in je naam. Hierdoor zul je vaker in de zoekresultaten verschijnen en kunnen mensen meteen zien waar je account over gaat.

Verifieer vervolgens je website. Hiermee kun je laten zien dat je website betrouwbaar is en kun je Rich Pins instellen. Hier kom ik later op terug.

 4. Maak borden aan

Bedenk een structuur voor de borden en onderliggende secties die logisch is en die ondersteund wordt door je zoekwoorden onderzoek. Maak goede titels en gebruik de zoekwoorden in je beschrijving van het bord.
Tip: zet je beste borden bovenaan.

5. Volg relevante gebruikers

Volg je leveranciers en relevante gebruikers voor interactie. Ook krijg je hierdoor relevante pins te zien in je dashboard die je zou kunnen re-pinnen.

6. Ga pinnen

Upload afbeeldingen van je computer of via de URL van je website. Schrijf hier een SEO vriendelijke beschrijving bij. Denk ook aan de juiste en relevante deeplink; de link die achter afbeelding hangt waar mensen op terecht komen als zij op de afbeelding klikken.

Pin niet alleen je eigen pins, maar re-pin ook relevante content. Wist je dat slechts 20% nieuwe content is van de pins en 80% re-pins zijn?

Een vraag die mij regelmatig wordt gesteld is ‘hoeveel moet ik pinnen?’. In de regel is het hoe meer, hoe beter. Probeer het uploaden van afbeeldingen ook zoveel mogelijk te spreiden. Een handige tool waar je Pins mee in kunt plannen is Tailwind.

7. Houdt de statistieken in de gaten

Als je een zakelijk account hebt bij Pinterest geeft Pinterest statistieken over hoeveel mensen je bereikt hebt en welke pins het goed doen. Kijk wat goed werkt en gebruik deze informatie bij toekomstige Pins. Zo kwam ik er bij een van onze klanten achter dat de Pins van 1 bepaalde productcategorie het goed deden, waardoor we hier meer van onze tijd in zijn gaan steken met als resultaat dat de omzet van die productcategorie met 100% gestegen is.

Tips & Tools

Zoals je wellicht weet zijn wij bij Contany gek op tools. Als afsluiting deel ik graag nog enkele tips en handige tools om je Pinterest strategie een boost te geven!

Tip #1 Groepsborden

Er zijn ook groepsborden waar elk lid zijn of haar bijdrage aan mag leveren. Meld je aan bij het bord door de instructies uit de beschrijving te volgen. Vaak staat er een emailadres vermeld waar je een email naar kunt sturen waarom je mee wilt pinnen. Vervolgens zul je een uitnodiging ontvangen van de eigenaar van het groepsbord.

Het vinden van groepsborden binnen Pinterest is lastig omdat je hier niet apart naar kunt zoeken. Maar daar is een handige oplossing voor: Pingroupie. Je geeft de tool een zoekopdracht met zoekwoorden en doorzoekt voor vervolgens jou alle groepsborden op Pinterest. Je kunt de resultaten zelfs filteren en sorteren op aantal pins, pinners, volgers, vind-ik-leuks en repins. Zo weet je snel welke borden interessant voor jou kunnen zijn.

Tip #2 Rich Pins

Rich Pins maken het mogelijk dat om meer informatie toe te voegen bij een pin op Pinterest. Er zijn meerdere mogelijkheden voor Rich Pins in vier categorieën:

Producten
Denk aan prijs, voorraadinformatie en productomschrijving

Artikelen
Titel, beschrijving en auteur

Apps
Een installeer knop voor IOS-gebruikers

Recepten
Ingrediënten en bereidingstijd

Tool #3 Tailwind

Met Tailwind kun je het uploaden van Pins en het re-pinnen inplannen waardoor je gespreid aan het pinnen bent.
Ook heb je met de betaalde versie van Tailwind inzage in uitgebreidere statistieken dan Pinterest zelf geeft.

Tool #4 Pingroupie

Pingroupie doorzoekt voor jou Pinterest op zoek naar interessante groepsborden.

Tool #5 Canva

Maak afbeeldingen met Canva zoals een infographic.