Personal branding is sinds de opkomst van contentmarketing enorm krachtig geworden. Nog nooit was het makkelijker duizenden volgers en fans te krijgen.

Nu de consument steeds wantrouwender wordt naar grote merken met hun slimme advertenties, zijn personal brands in het voordeel. Of het nu gaat om founders en CEO’s die hun bedrijf willen laten groeien, zoals Richard Branson en Donald Trump, of werknemers die op zoek zijn naar de volgende stap in hun carrière, voor allen is het imago van autoriteit en vertrouwen belangrijk.

Ook voor bedrijven is het inzetten van werknemers met een sterke personal brand een krachtig wapen. Bij B2B diensten start maar liefst 84% van de klanten het koopproces met een referentie van een kennis. Dit staat nog boven Googlen met 65% (bron). Een andere reden is dat maar liefst 92% van de mensen een referentie van een kennis gelooft, tegenover slechts 33% bij een boodschap van een bedrijf!

Oké, nog één statistiekje om je te overtuigen van de kracht van contentmarketing:

Bij grote bedrijven wordt schade oplopen van het imago van de kopman genoemd als het grootste risico. Een krachtige personal brand zorgt voor een betrouwbaar en transparant imago, waardoor dit risico aanzienlijk kleiner wordt. Dit is waarom personal branding onder CEO’s de laatste jaren zo in opmars is.

Hulp nodig met je eigen personal brand?

Onze contentmarketeers helpen je met het opzetten
van een succesvolle contentmarketing campagne.

Wat kun je met personal branding?

Laten we eerst even kort de definitie scherp stellen.

Personal branding = Het vermarkten van jezelf alsof je een merk bent.

Met het bouwen van je personal brand ben je actief gestuurd bezig een imago neer te zetten. Je vertelt mensen jouw why en je doelen in het leven en met je bedrijf. Waarvoor kunnen mensen bij jou aankloppen?

Om succesvol een personal brand neer te zetten is een goede contentstrategie vereist. Oftewel, wat publiceer je wanneer en via welke kanalen?

Voorbeelden van content wat uitermate geschikt is voor personal branding zijn blogs, social media posts, video’s, podcasts, e-books, infographics en webinars. Eigenlijk alles waaruit blijkt dat jij de autoriteit bent in de branche. Hiermee creëer je vertrouwen en de gunfactor, daarnaast is het goed voor SEO en zul je met een goede website automatisch ook leads genereren doordat geïnteresseerden contact met je zullen opnemen. Jij bent immers de expert!

Met dit in je achterhoofd is contentmarketing inzetten als personal brand een logische tactiek voor bedrijven. Over een langere periode zul je je vaste loyale volgers creëren. Zij zullen je sneller vertrouwen, geloven en zullen positieve referenties afgeven, ook over je bedrijf!

Let op: valkuil is dat je te snel teveel wilt promoten. De kunst is juist om niet te veel over jou of je producten te vertellen, maar juist zoveel mogelijk super nuttige informatie te geven.

Tips voor het opbouwen van je personal brand

Voor alle vormen van personal branding content gelden de volgende tips:

  • Maak het persoonlijk. Het draait om jou. Om mensen een band met jou als persoon op te laten bouwen helpt het dus om authentiek en transparant te zijn en ook echt een kijkje te geven in je denkwijzen en eventueel zelfs in je privéleven (al moet je daar wel zin in hebben natuurlijk ;)).
  • Wees onderscheidend. Ja, ook over jouw onderwerp is al mega veel content gepubliceerd. Wat maakt jou anders? Bedenk dus van tevoren echt een onderscheidende aanpak. Werk dit bij voorkeur ook echt uit op papier, zodat je jezelf dwingt er goed over na te denken.
  • Zoek de toegevoegde waarde. Waarom moeten mensen jouw content zien? Behalve dat het gewoon leuk of grappig is, moet er ook een informatief of educatief karakter aan zitten. Kijk daarom goed rond wat er over jouw onderwerp al allemaal gepubliceerd is. Zoek naar gaten in informatie; waar vind je de gevonden informatie summier? Waarvan zeg jij dat jij dat veel beter kunt uitleggen? Dát is je onderwerp!
  • Heb een lange adem… Contentmarketing is een intensieve langetermijnstrategie. Verwacht geen resultaten zonder inspanningen. Maar wanneer het eenmaal loopt is het vervolgens de meest effectieve en kostenefficiënte marketingtactiek.

Welke vormen van contentmarketing zijn geschikt voor personal branding?

We noemden het al eerder: alles waaruit blijkt dat jij de expert, de autoriteit bent in jouw vakgebied is geschikt draagt bij aan je personal brand.

Er zijn enkele vormen van content die hier uitermate geschikt voor zijn:

  1. Bloggen
  2. E-books
  3. Social media
  4. Video
  5. Podcasts

 

1. Bloggen

Bloggen, ja. Maar dan zakelijk en het liefst wekelijks. Kies een onderwerp uit waar je veel van weet en ga de diepte in. Zoek naar relevante bronnen en geef er je eigen twist aan.

Onthoud: je moet de allerbeste blogpost over dit onderwerp schrijven wil je er bovenuit steken. Bij Contany proberen we dan ook altijd 10x-content te maken: we moeten het idee hebben dat onze content 10x beter moet zijn dat dat van de concurrent.

Vooral als je eigen onderzoek publiceert zul je als dé autoriteit in je branche bekend staan. Nog niet overtuigd van de statistieken van zakelijk bloggen? Lees dan dit onderzoek van Hubspot.

Hier enkele tips om succesvol te bloggen voor je personal brand:

  • Kies onderwerpen waar je graag over praat en wat dicht bij jou ligt.
  • Praat direct tegen je publiek, spreek ze aan en praat in de ik-vorm.
  • Schrijf persoonlijk, vertel anekdotes en deel ervaringen.
  • Ga de diepte in, maar ga niet ‘schrijven om het schrijven’.
  • Wees consistent: blog het liefst wekelijks en houd vol.
  • Wil je de blogs ook laten ranken in Google? Doe dan van tevoren uitgebreid keyword onderzoek en analyseer pagina 1 in Google. Kun je hier 10x-content voor maken?

Waar moet je bloggen?

Ik krijg geregeld de vraag of je op je eigen website moet bloggen of op een extern platform zoals Medium, Tumblr of LinkedIn Pulse. Over het algemeen geldt dat bloggen op je eigen website zakelijk gezien de meeste voordelen biedt: je hebt controle over de website en weet zeker dat het blijft bestaan. Daar staat tegenover dat je op externe platformen vaak al direct je eerste bezoekers kunt halen uit je volgers. Daarom zijn wij fan van de combinatie: publiceer het origineel op je eigen website en plaats een ingekorte versie met een link naar het origineel op Medium, LinkedIn en alle andere platformen waar je volgers hebt. Zo heb je het beste van beide!

Nog een aanvullende tip voor een leuke insteek is een roundup post. Vraag andere experts in de markt om bijvoorbeeld te reageren op een stelling of om hun visie te geven op een probleemstelling. Zo kom je direct in contact met ze en zijn ze haast gedwongen om het eindresultaat, waar zij ook in voorkomen, te lezen en het te delen met hun achterban. Een voorbeeld: Voor onze marktplaats Hulc heb ik 50 marketeers (de doelgroep van Hulc) gevraagd om hun favoriete tools te delen. 17 reageerden daarop binnen de deadline met een leuke roundup post als resultaat. Van die 17 werden er 3 trouwens klant bij Hulc.

Dan tot slot, gastbloggen: een blogpost aanleveren zodat het op een andere website geplaatst wordt. Heeft dit zin? Loont dit? Het antwoord is ja, mits het heel gericht is en je het weer consistent doet.

Gastbloggen is een mooie aanvulling op je inbound strategie (op je eigen website). Bij het gastbloggen adviseer ik te kiezen voor de grote en bekende niche sites. Mijn inziens loont het niet om te gastbloggen voor de kleinere websites. Vraag je dus af, als ik daar een aantal keer op sta, heb ik dan een grote kans om daar een klant uit te halen? Een tip is om van tevoren een deal te sluiten voor een reeks aan gastblogs; meerdere touch points is beter dan één! Als personal brand helpt het om iemand een aantal keren voorbij te zien komen om zo herkenning op te bouwen.

2. E-books en whitepapers

Hét type content dat voor de meeste autoriteit en expertstatus zorgt is nog steeds het – ouderwetse – boek. Nu hoeft dat tegenwoordig niet meer gedrukt te worden op papier, maar een digitale versie volstaat. Sterker nog, een digitale versie biedt meer mogelijkheden voor onderling delen en bij het genereren van leads.

In een boek (e-book of whitepaper) kun je veel meer informatie kwijt dan op je blog. Je staat straks bekend als ‘die dat boek ook geschreven heeft’. Hierdoor wordt je al snel gevraagd voor lezingen en events, wat alleen maar weer verder bijdraagt aan je personal brand.

Een boek, e-book of whitepaper hoeft geen direct verdienmodel te hebben. Door het gratis aan te bieden en per e-mail te verzenden kun je makkelijk aan leads komen. Je weet immers wie je product gedownload heeft.

Is het maken van een e-book of whitepaper te ingewikkeld en te tijdrovend? Een makkelijke manier is om je blogposts te bundelen tot een lopend verhaal. Via tools zoals Piktochart kun je zonder Photoshop-skills een mooi design maken. Dit kan in een dag geregeld zijn. Wil je het nog sneller? Kijk dan eens naar Beacon.by. Hiermee kun je automatisch je blogposts omzetten naar een e-book!

Wil je toch een gedrukt boek uitbrengen? Dat kan zonder officiële uitgever eenvoudig met tools zoals Lulu of het Nederlandse Pumbo. Handig om uit te delen nadat je een lezing of presentatie gegeven hebt ;).

3. Social media

Als personal brand is social media de uitgelezen kans om een band op te bouwen met je publiek. Op Facebook en LinkedIn bestaan ook voor jouw branche groepen met actieve leden. Ik gebruik het om informatie in te winnen en daar vervolgens interactie aan te gaan. Een voorbeeld:

Post in Young Creators Groep

Informatie inwinnen via een Facebook groep.

Voordat ik een workshop organiseer vraag ik mijn doelgroep in een zeer actieve Facebook groep eerst waar zij graag meer over zouden willen weten. Dit is 1) nuttig voor mij om te weten en 2) ik heb gelijk promotie gemaakt voor mijn nog te organiseren event.

Verder gebruik ik social media vooral om mijn blogs te promoten. Zo zien mijn bijna 2000 connecties op LinkedIn iedere keer weer allerlei content rondom mijn diensten voorbij komen, zonder dat ik ze direct iets verkoop. Ik laat alleen indirect weten dat ik de aangewezen persoon ben mochten ze straks met een soortgelijk probleem zitten.

Nog een aanvullende tip: visuals winnen het van tekst. Maak daarom altijd gebruik van eigen foto’s of creëer een mooie afbeelding met gratis tools zoals Canva of DesignWizard.

Social media draait om engagement. Ierdereen is aan het zenden, maar ontdek de kracht van interactie. Meng je daarom in discussies, beantwoord vragen en help mensen bij het oplossen van hun vraagstukken. Heb je daar een blog over geschreven? Geef ze de link. Heb je er geen blog over geschreven? Daar heb je een gelijk een idee voor je contentkalender!

4. Video

Onderschat de kracht van video niet. Nog steeds neemt online video aan populariteit toe.

Video is een perfect middel om je personal brand tot leven te brengen. Met een persoonlijke video bouw je veel sneller een band op met je publiek dan via tekst.

Ook de grote social media platformen Facebook, Instagram en LinkedIn geven de voorkeur aan video. Maar waar moet je nou een video van maken om je personal brand te boosten?

Maak bijvoorbeeld een teaser van je blog. Dit kan eenvoudig met je telefoon of laptop. Een dergelijke video hoeft niet ingewikkeld te zijn. Je kunt de video gebruiken op social media ter promotie van je blog. Bekijk hier een voorbeeld op LinkedIn.

Video ter promotie van blogpost

Op LinkedIn promoot ik mijn blogpost door middel van een simpele video.

Sta je liever niet voor de camera? Met de tool Lumen5 maak je super snel een video naar aanleiding van teksten en afbeeldingen uit je blog. Dit is een voorbeeld van de automatisch gegenereerde video van deze blog in Lumen5:

Ga je spreken op een event of geef je een workshop? Zet een livestream op. Mijn voorkeur heeft Facebook Live. Dit werkt prettig en heeft de meeste interactie.

Een videoproductie klinkt ingewikkeld en daarmee duur. Voor je personal brand hoeft dat juist helemaal niet het geval te zijn. Keep it simple. Mensen willen jou zien en willen ook dat het door jou gemaakt is. Het werkt juist in je voordeel als het niet super strak ge-edit is. Dit komt authentiek, transparant en echt over. Het is wel prettig als je verhaal goed loopt. Bedenk daarom goed wat je wilt vertellen. Ik maak zelf altijd een kort puntsgewijs scriptje en maak meestal twee of drie takes.

5. Podcast

Net als video is de podcast ook in opkomst. Dagelijks verschijnen er – ook in jouw branche – nieuwe “experts” die via audio een interview of verhaal publiceren.

De jaarlijkse groei van podcasts is maar liefst 40%. Mensen die zichzelf ‘liefhebber’ noemen luisteren gemiddeld 7 (!) shows per week, wat aangeeft dat het een trouw medium is (bron). De voornaamste verklaring voor de populariteit is dat je een podcast eenvoudig onderweg via je mobiel kunt luisteren, bijvoorbeeld in de auto. Het is dan ook een enorme concurrent geworden voor de traditionele radiostations.

Een goede podcast heeft dezelfde voordelen als video; het zorgt voor vertrouwen en geeft je die expertstatus.

Het opnemen van een podcast kan heel eenvoudig via je laptop. Het enige dat je nodig hebt is een goede microfoon en een stille omgeving. Als onderwerp kun je je blogs gebruiken of een serie aan interviews opzetten met kennisdragers uit jouw branche. Ik adviseer je het ook in die volgorde op te zetten, zodat je ervaring opdoet met het inspreken, opnemen en promoten en je ook al een kleine achterban opbouwt, zodat je vervolgens de kandidaten voor een interview eenvoudiger overtuigt.

Publiceren van je podcast kan via Sticher of Soundcloud. Dit audiobestand kun je vervolgens ook weer embedden in je blogpost.

Is het opnemen en creëren van een podcast nog een brug te ver? Misschien een idee om eerst als gast op te treden in reeds lopende podcasts. De meeste hosts van podcasts staan wel open voor een nieuwe visie van een gast. Dan kun je gelijk leren hoe zij het doen en met een beetje mazzel neem je een deel van hun luisteraars mee naar jouw podcast als je begint.

Besteed contentmarketing uit

Wij weten wat werkt.
Laat ons je personal brand bouwen!

 

 

Heb je aanvullingen of ervaringen? Laat het weten in de comments!

Jordi is een van de oprichters van Contany. Naast dat hij strategisch verantwoordelijk is voor Contany, voert hij de dagelijkse leiding over de snelgroeiende marktplaats voor advertorials Hulc.