Sinds maart 2018 heeft LinkedIn video advertising voor bedrijfspagina’s uitgerold. Eindelijk! Voor B2B online marketeers is dit een geweldige manier om leads te genereren.

Volgens Marketingland wordt video maar liefst 20x meer gedeeld dan tekst en dus zijn video ads op LinkedIn zeker het overwegen waard.

Wat gaan we doen?

In dit stappenplan genereren we minstens 100 leads voor €50. We genereren drie typen leads:

  • We zien wie er interesse heeft getoond op LinkedIn.
  • We verzamelen e-mailadressen door middel van een giveaway.
  • We zien welke bedrijven je website bezocht hebben.

1. Publiceer een top blog op jouw website

Het begint (alweer) bij waardevolle content. Onderzoek waar jouw doelgroep graag over leest. Met welke problemen zitten zij? Welke vragen krijg je vaak over je product/dienst?

Voor een goed inhoudelijk artikel adviseer ik je toch wel minstens 1000 woorden aan te houden. Het aantal woorden is sterk afhankelijk van het onderwerp en de diepgang. Voor meer tips over het schrijven van een goede blog lees dit artikel: 5 gouden tips om een goede blog te schrijven.

Laat je blogs schrijven door onze professionals

Onze professionele tekstschrijvers kunnen ook jouw website van de allerbeste blogs voorzien.

2. Creëer Call-To-Actions (optioneel)

Eenmaal op je website wil je wel dat de lezer méér doet dan een blog lezen. Je bent op zoek naar contactgegevens. Waar je aan kunt denken:

  • Download een checklist
  • Download whitepaper of e-book
  • Doe een gratis quick scan
  • Ontvang een gratis 20 minuten-consult

Deze stap is optioneel, maar kan voor directe leads zorgen. Waarschijnlijk zal amper 1% van je lezers ook daadwerkelijk deze call-to-action gebruiken, dat betekent dat we een oplossing zoeken voor die andere 99%… Stay tuned.

3. Maak een pakkende korte video

Jep, video. En dit hoeft geen dik budget Hollywood kaskraker te worden. In tegendeel; hoe natuurlijker en persoonlijker, hoe beter. Aangezien LinkedIn om jou als persoon draait dien jij ook de ‘acteur’ te zijn.

Alternatief: Is voor de camera staan niet jouw ding? Geen paniek, er zijn alternatieven. Je kunt eenvoudig een video maken via de tool Lumen5. Gratis! Dit is iets statischer en daardoor iets minder geschikt voor LinkedIn, maar het kan een prima alternatief zijn.

Maar wat moet je vertellen in je video? Doorgaans geldt hoe korter hoe beter. Mik op 20 seconden tot maximaal 1 minuut voor dergelijke promo video’s.

Inhoud van je video

Je video bestaat uit drie delen: probleem, info, tease.

linkedin video ad

Probleem (10 sec.): Spreek je kijker aan op hun pijnpunt. Wat is het probleem wat jij oplost met je blog? Bijvoorbeeld: Je hebt een blog geschreven over LinkedIn inzetten als B2B marketeer. Je opening zou kunnen zijn: “B2B Marketeers opgelet. LinkedIn is hét platform om jouw klant te vinden. Maar hoe doe je dat?”

Let op: Wanneer de video getoond wordt in de feed op LinkedIn wordt ie automatisch gestart. Je moet dus direct de aandacht trekken, zodat je potentiële klant stopt als hij je video ziet. Hij moet denken: dat heb ik ook!

Info (20 sec.): Geef de kijker alvast een sneak preview van wat hij kan verwachten. Heb je bijvoorbeeld een lijst met tips geschreven, som deze dan op. Benoem de kopjes in dit geval. Zorg voor genoeg toegevoegde waarde en wees niet bang dat je teveel verklapt.

Tease (10 sec.): Maak nieuwsgierig door een belofte te doen. In het eerder genoemde voorbeeld kun je bijvoorbeeld afsluiten met: “Wil jij dit ook? Lees de andere tips op mijn blog.”

Ok, nu je video af is gaan we de ad zelf maken.

Extra: Uiteraard kun je je video eerst ‘gewoon’ posten op je feed. Gratis, altijd lekker.

Tips voor het maken van je video

  1. Zorg voor de juiste verlichting
    Als je niet over de juiste setting beschikt met daarin de juiste hoeveelheid licht, is het het beste om naar buiten te gaan en tegen de zon in te kijken. Voor een raam kan ook bij slecht weer ;).
  2. Videokwaliteit.
    Een moderne telefoon volstaat. Probeer ‘m dan wel zo stil mogelijk te houden, of liever nog zet je telefoon vast in een statief.
  3. Audio audio audio
    Besteed hier meer aandacht aan dan je denkt, want slecht geluid zorgt al snel voor een zeer amateuristisch gevoel. Ideaal is een los microfoontje voor je telefoon dat je op je kraag vastspelt. Gebruik alleen de standaard microfoon van je telefoon als het volledig (wind)stil is in je ruimte.
  4. Weet wat je wilt zeggen
    Je hoeft geen heel script uit te werken en op te lezen. Beter niet zelfs. Schrijf van tevoren je bullit points op met daarin de belangrijkste punten van je blog. Wat kan de lezer verwachten? Hieronder ga ik iets dieper in op de structuur van je video.
  5. 1 take is geen take
    Je eerste take meteen raak? Helemaal tevreden? Gefeliciteerd! Je bent een natuurtalent. Aannemelijker is helaas dat je te snel tevreden bent. Mijn ervaring is dat de derde take de beste is. Na de derde wordt de kwaliteit nauwelijks beter. Dus drie keer is top!
  6. Houd je telefoon horizontaal
    Ten eerste omdat het stom is als je je telefoon nog verticaal houdt, maar misschien een betere reden is dat LinkedIn simpelweg verticale video’s niet ondersteund.
  7. MP4
    LinkedIn vereist een .mp4-bestand. Gebruik je je telefoon, dan hoef je niets te doen, want dat is standaard mp4. Kies je voor een ander type camera, dan zul je het bestand waarschijnlijk moeten omzetten. Google in dat geval even, want er zijn genoeg gratis online converters.
  8. Ondertiteling
    Net als op Facebook start je video automatisch in de feed, maar zonder geluid. Het is daarom super belangrijk om je video te voorzien van ondertiteling. Je kunt dit eenvoudig doen in Youtube en vervolgens je video exporteren.
    youtube subtitles ondertiteling maken voor linkedin video ad

Voor de complete advertising specs kun je deze lijst bekijken van LinkedIn zelf.

4. Maak je LinkedIn video advertentie

Om een video ad op LinkedIn te maken moet je óf een bedrijfspagina zijn met genoeg rechten (hoger dan viewer) óf specifieke toegang gekregen hebben om Direct Sponsored Content in te stellen voor een bedrijfspagina.

LinkedIn vraagt je bij het instellen van je advertentie naar je doel. Je kunt kiezen uit:

linkedin video ad

Kies in dit geval voor optie 1, want we willen meten hoeveel mensen we naar onze blog leiden.

Vanaf hier kun je je video in mp4-formaat uploaden. In de volgende stappen maak je je doelgroep aan en stel je je budget in.

linkedin video ad

Doelgroep

Creëer een target audience van ongeveer 1000 tot 10.000 mensen.

Extra: Een slimme manier om zo gericht mogelijk te adverteren is door e-mailadressen te uploaden. Als je ze nog niet hebt kun je de volgende slimme hack gebruiken:

  1. “Bezoek” profielen via de tool Dux Soup of Linked Helper. Deze tools kunnen geautomatiseerd de profielen van jouw doelgroep bezoeken en deze tevens opslaan, welke je vervolgens weer kunt exporteren in een csv. Dan heb je alleen nog geen e-mailadressen, dus daar gebruiken we Hunter weer voor.
  2. Gebruik Hunter.io om de e-mailadressen te achterhalen. Via Bulk upload kun je het csv-bestand van de bezochte profielen uploaden, even de juiste kolommen koppelen… en je hebt voor ongeveer de helft een werkend e-mailadres.
  3. Deze complete lijst van e-mailadressen kun je gebruiken als doelgroep voor je LinkedIn video advertentie.

linkedin video advertentie via email lijst

Budget instellen

Wat budget betreft, bedenk dat LinkedIn doorgaans iets duurder is dan Facebook en Instagram om hetzelfde bereik te realiseren. Het algoritme van LinkedIn is zeer gevoelig voor interactie. Hoe meer mensen liken, delen en klikken hoe interessanter in de ogen van LinkedIn en hoe lager de Cost Per Click.

Ik adviseer om de video twee dagen lang te promoten voor een totaal budget tussen de €50 en €200.

Insight Tag

Installeer de Insight Tag om zo goed inzage te krijgen in je resultaten. Met de Insight Tag kun je conversies instellen, retargetting gebruiken van mensen die geklikt hebben (nogmaals een ad laten zien) en het geeft je meer inzage in specifieke resultaten.

linkedin campaign manager

Eenmaal live dan kun je via de Insight Tag geïnteresseerden in je video retargetten met nieuwe content.

Maar belangrijker voor nu is dat je precies kunt zien wie je video bekeken heeft en deze ‘warme’ leads kunt benaderen. Afhankelijk van je product of dienst kun je kiezen voor benadering via InMail of door het bedrijf gewoon te bellen.

5. Extra: Albacross gebruiken om te kijken welke bedrijven er op je website gezeten hebben

Er zijn talloze tools die aan de hand van IP-adressen achterhalen welke bedrijven je website bezocht hebben. De grootste en bekendste is Leadfeeder.

linkedin plus albacross

Sinds kort is er een nieuwkomer die dit helemaal gratis doet: Albacross. Deze tool verdient zijn geld met gericht banners tonen aan IP-adressen. Het is retargetting 2.0: alleen aan de bedrijven die jou website bezocht hebben laat je je banners zien. Doordat het verdienmodel van Albacross gericht is op een commissie op je bannerbudget, kun je gratis gebruik maken van de inzage in je websitebezoekers. En de kwaliteit doet echt niets onder ten opzichte van de concurrenten Leadfeeder en Snitcher.

Aangezien de meeste B2B sales processen lang duren, is dit een waardevolle aanvulling op het genereren van leads. Je kunt namelijk zien welke bedrijven hoe lang op welke pagina’s geweest zijn.

Besteed contentmarketing uit

Wij weten wat werkt.
Door onze jarenlange ervaring hebben we veel data
en daar kun jij van profiteren!

6. Go get ‘m Tiger!

Nu je weet wie je video bekeken heeft en wie je blog gelezen heeft is het aan jou om de salestijger in je los te laten en die deal binnen te slepen!

score linkedin video advertising

Vragen?

Dat kan niet… Ik houd niet van leads. #joke. > Contact

Jordi is een van de oprichters van Contany. Naast dat hij strategisch verantwoordelijk is voor Contany, voert hij de dagelijkse leiding over de snelgroeiende marktplaats voor advertorials Hulc.