Er zijn vele verschillende factoren in het spel welke de ranking van een website negatief of positief kunnen beïnvloeden, sommige van deze factoren heb je zelf in de hand, andere een stuk minder. Een onverwachtse daling in ranking kan eveneens het gevolg zijn van een door Google opgelegde sanctie, Google behoudt namelijk dit recht om oneigenlijke beïnvloeding van zoekresultaten tegen te gaan. In dit artikel zullen deze straffen verder worden besproken, alsmede de soorten straffen, hoe deze te voorkomen en als het dan toch zover is, hoe weer op het rechte pad te geraken.

Waarom straft Google?

De straffen die Google uitdeelt lopen in gevolg uiteen van amper merkbaar tot een volledige tenietgaan van de website in de ranking, hoe dan ook, zeer onprettig. Google zal een pagina straffen voor schendingen van de Google Webmaster Richtlijnen, het gebruik van black-hat technieken of voor nalatigheid, zoals het niet voldoende beveiligen van de website, een ongestructureerde data markup of andere heikele punten van technische aard.

Google result

 Google.nl 23-06-2018

 

Google tool

Google tool voor gestructureerde gegevenstests 23-06-2018

Over het algemeen zal Google een pagina straffen voor het proberen te misleiden van de zoekmachine of het aanbieden van een slechte gebruikers ervaring.

Google’s straffen zijn onder te verdelen in twee verschillende groepen, dit zijn handmatige acties van Google’s spam team en algoritmische sancties.

Goed om te vermelden misschien is dat Google in haar berichtgeving naar de buitenwereld niet langer rept over ‘straffen’. Volgens Google bestaan er geen straffen die zij opleggen aan websites. Zij spreken of over ‘manual actions’ in het Nederlands handmatige acties of ‘algorithmic demotions’ in onze moedertaal demoties opgelegd door het algoritme. Dit lijkt een PR move te zijn van Google, omdat Google in het verleden veel negatieve publiciteit ontvangen heeft omtrent het ‘straffen’ van websites.

Met name bij de eerste grove versies van het link algoritme genaamd ‘Penguin’ vielen er veel slachtoffers. Sommige bedrijven die misschien ietwat te veel leunden op organisch zoekverkeer gingen zelfs failliet in de jaren 2013 en 2014. Dit is een controversieel topic. In sommige gevallen heeft Google spam sites die geen waarde toevoegen aan het internet succesvol de nek omgedraaid, maar zoals het gezegde gaat waar gehakt wordt vallen spaanders, er zijn dus ook ‘onschuldige’ websites geraakt door een dergelijk algoritme. Om nog maar te zwijgen over zogenaamde ‘negatieve SEO’ waarbij concurrenten elkaar het leven zuur maken door slechte links op elkaar te richten. Voor een beursgenoteerde Amerikaanse multinational zijn dit geen fijne verhalen om mee geassocieerd te worden en vandaar deze verandering in terminologie. In dit artikel wil ik niet verder veel aandacht besteden aan semantische spelletjes, hoe noemt men iets. Hoe Google het beestje ook noemt, er bestaan weldegelijk molenstenen die om de nek van een website kunnen hangen, aangediend door Google.

Handmatige sancties

Wanneer je vermoed dat jouw pagina een sanctie van Google opgelegd heeft gekregen, is de eerste plek waar je zou moeten kijken Google Search Console, de tool die Google gebruikt om met webmasters te communiceren. Is jouw pagina namelijk onderhevig aan een handmatige sanctie uitgevoerd door een werknemer van Google, dan zal je dit duidelijk worden gemaakt met een bericht via dit medium (ontvang je dit bericht niet, maar ervaar je wel een heftige impact in de ranking, dan kan dit een algoritmische sanctie betreffen, deze wordt hierna besproken). In dit bericht zal de reden of redenen voor de straf opgenomen zijn, alsmede een zetje in de goede richting naar de manier waarop je dit probleem kunt oplossen en de straf opgeheven kan worden. Meen je de kastanjes uit het vuur te hebben gehaald, door middel van een opschoonactie van eventuele ‘spammerige’ links, verbetering van de structured data markup of het herstellen van onvoldoende beveiliging, dan kan je een herziening aanvragen.

In dit verzoek tot herziening dien je aan te geven waarom jij denkt dat jouw pagina een straf opgelegd heeft gekregen, wat je hebt gedaan om dit probleem op te lossen en hoe je ervoor zorgt dat dit niet nog eens zal gebeuren. Is een bepaalde SEO dienstverlener verantwoordelijk geweest voor de fout, neem dit dan ook mee in het verzoek. Wordt het verzoek aangenomen, goed, dan heb je dus de fout gevonden en op de juiste manier weten op te lossen. Uiteraard kan het verzoek ook worden afgewezen, laat hierdoor niet de oren hangen, dit betekent enkel dat je nog wat extra opruimwerk van de pagina dient te verrichten of dat een herformulering van je verzoek tot herziening nodig is.

Algoritmische sancties

Naast een handmatige sanctie bestaan er ook algoritmische sancties, welke net een stukje ingewikkelder zijn. Een algoritmische sanctie zal zich voordoen na een update in het algoritme en je zal hier geen bericht over krijgen, maar enkel de invloed in ranking waarnemen door de data door te nemen. Een significante terugval in ranking (meerdere pagina’s tot volledige verdwijning uit de zoekresultaten) zijn sterke indicatoren dat jouw pagina de dupe is van een algoritmische sanctie.

Ben je van mening dat een algoritmische sanctie de boosdoener is van de daling, dan zal je zelf moeten onderzoeken welk deel van het algoritme schuurt met jouw pagina. Hierop schoon je je hele pagina op en haal je de elementen waarvan je denkt dat deze de boosdoener zijn weg of los je deze op. Er bestaat geen mogelijkheid tot herziening, en je zult na een nieuwe update aan de statistieken van de pagina moeten aflezen of het probleem is opgelost. Gelukkig update het algoritme zichzelf sinds opname van de zogenaamde Penguin en Panda filters in het core algoritme twee keer per dag (bijna real time), en hoef je hier niet lang op te wachten.

Een handige gratis en vrijblijvende tool die je zou kunnen inzetten om algoritmische problemen te analyseren is de zogenaamde Panguin tool.

Panguin tool

Panguin Tool 23-06-2018

De Panguin tool die plaatst bekende algoritmische sancties, bijvoorbeeld naar buiten gecommuniceerd door Google, of opgemerkt door de beruchte SEO deskundige Barry Schwartz van de Search Engine Roundtable over een grafiek van organisch verkeer verkregen uit Google Analytics. Zo kun je dus kijken of jouw organisch verkeer ineens een daling inzet als gevolg van een publiekelijk bekende verandering. Vervolgens kun je de bijbehorende literatuur raadplegen die gepresenteerd wordt door Panguin om het probleem daadwerkelijk te gaan oplossen.

Grote algoritmische schoonmaak

Het is belangrijk om de bovengenoemde schoonmaak secuur te doen en zeker niet te overhaasten, zorg dat het goed gebeurt.

Ahrefs

Ahrefs 23-06-2018

Als je denkt dat het probleem link-gerelateerd is, dien je de links van jouw pagina onder het licht te houden. Hierbij is het van belang een goed overzicht te krijgen van de backlinks die naar jouw website verwijzen. Hiervoor kun je tools zoals Ahrefs, Majestic, SEMrush en Link Research Tools gebruiken. Vergeet ook de lijst die Google Search Console je aan kan bieden niet. Heb je deze lijst opgemaakt, ga dan na welke link goed en welke link slecht voor je website is. Dit is nog een lastige opgave en het kunnen herkennen van goed of slecht in dit geval heeft wat ervaring nodig. Vraag hierbij hulp van iemand met meer relevante kennis wanneer nodig.

Links van spammy Chinese websites bijvoorbeeld is een probleem dat ik redelijk vaak tegenkom in de praktijk.

Uiteindelijk zal je de slechte links op een rijtje hebben, hierop start je een Disavow procedure. De lijst van links plaats je in een tekstbestand, deze noem je disavow.txt en upload je in Google Search Console. Hiermee laat je Google weten afstand te doen van enige associatie met de (slechte) links vernoemd in dit bestand en zullen deze geen negatieve invloed meer hebben. Probeer vervolgens de links ook daadwerkelijk te laten verwijderen van de desbetreffende websites, hiervoor dien je contact op te nemen bij de individuele pagina’s.

Denk je echter dat het met de links wel goed zit, en bespeur je een daling in ranking voor een specifieke set keywords, dan zou het probleem weleens content-gerelateerd kunnen zijn. Google is dan waarschijnlijk van mening dat de content gelinkt aan die specifieke keywords van lage kwaliteit is. Dit kan door slechte of gedupliceerde content, of door de aanwezigheid van spam (onnodige overmatige herhaling zoekwoorden in je tekst, of onzichtbare zoekwoorden door witte tekst op witte achtergrond). Haal hierbij allereerst de content door een plagiaat checker, zeker als je niet zelf de auteur van de tekst bent. Is plagiaat het geval, herschrijf de tekst. De ranking zal zich spoedig weer herstellen als dit de boosdoener was en het nieuwe document wel voldoet.

Ten slotte kan Google vinden dat een bepaalde link structuur op jouw pagina overkomt als spam. Bekijk hiervoor de manier waarop er gelinkt is op de pagina en schoon dit op. Denk hierbij aan het updaten van gelinkte tekst en het opschonen van overbodige en dubbele links.

De dans ontspringen

Nederlandse website hebben in het verleden een mildere aanpak gekend dan bijvoorbeeld Amerikaanse websites in lucratieve markten dit hebben bij een algoritme update. Maar volledig buiten schot zullen we niet blijven. Vooral het gebruik van link-portals zoals Startpagina (klonen) en de betaalde links op deze pagina’s zullen een struikelblok zijn voor Google, zoals dat in Amerika al het geval is.

Voorkomen zal altijd beter zijn dan genezen, dus het is geen slechte gewoonte om altijd op de hoede te zijn voor spam-achtige link structuren, bevuilende backlinks en onder de maat content. Niet alleen zal jouw website hierdoor een stuk gebruikersvriendelijker zijn, ook voorkom je een hoop onnodige stress door sancties voor te zijn in plaats van de desbetreffende problemen op te moeten lossen.

Deze gastblog is geschreven door SEO specialist Romano Groenewoud alias ‘SEOgeek‘. Bang dat er een Google sanctie als een molensteen om de nek van jouw website hangt? Vraag de vrijblijvende gratis SEO check op maat aan. Speciaal voor Contany blog lezers analyseer ik kosteloos en vrijblijvend de situatie van jouw website.