Waarom verwaarlozen zoveel ondernemers hun blogsectie?

Bloggen is natuurlijk één van de belangrijkste aspecten van contentmarketing. Het hebben van een goede blogsectie kan een website vele voordelen opleveren: het opbouwen van autoriteit en het verbeteren van vindbaarheid bijvoorbeeld. Echter, uit een van de laatste onderzoeken van Contany.nl is gebleken dat maar liefst 4 van de 5 bedrijven aan verwaarlozing van de blogsetie doet. Ze stoppen gemiddeld 7 blogposts stopt met bloggen. Slechts 17% van de bedrijven houdt bloggen voor hun eigen website vol. Is bloggen voor ondernemers nog wel in trek?

Ruim een half jaar geleden besloten we dit te onderzoeken en nu – eindelijk – hebben we het onderzoek afgerond en presenteren we de resultaten.
onderzoek bloggen bij bedrijven

Ons onderzoek

Bij Contany.nl waren wij erg nieuwsgierig hoeveel bedrijven hun eigen blog zelfstandig volhouden. We spreken dagelijks bedrijven die aangeven dat ze weten dat bloggen belangrijk is, maar dat ze het al een lange tijd niet meer doen. Hoe komt dit, vroegen wij ons af?
We helpen bedrijven met het leveren van kwalitatieve en consistente blogs, maar hoe vergaat het de bedrijven die dit op eigen houtje doen?

Om goede resultaten te verkrijgen hebben we van iedere aanvraag die bij ons in de afgelopen maanden binnenkwam bijgehouden hoeveel blogposts zij reeds geschreven hadden en hoe lang er al niet meer geschreven was. De hoofdvraag van dit onderzoek luidde als volgt:

Hoeveel bedrijven verwaarlozen hun blog en wat zijn hier de voornaamste redenen voor?

Populariteit bloggen

Bloggen is de laatste jaren enorm populair geworden. Niet alleen jongeren houden tegenwoordig hun eigen blog bij, maar ook bedrijven proberen door middel van een blog hun doelgroep aan te spreken. Het is aantrekkelijk, omdat het een gratis advertentiekanaal is.
In de database van onze Linkservice zijn meer dan honderd professionele bloggers opgenomen. Haast iedere dag krijgen we verzoeken van hobbyisten met een blog om ook toegelaten te worden. Onze criteria zijn streng, dus helaas moeten we de meeste aanmeldingen afwijzen, maar het geeft wel aan hoeveel bloggers er zijn. Des te moeilijker voor bedrijven om boven deze fanatiekelingen uit te komen met hun bedrijfsblog.

Toch wagen de meeste bedrijven met een internetstrategie zich wel aan het opzetten van een blogsectie. Ze beginnen meestal enthousiast, maar al snel blijkt het een blok aan het been te worden.

 Waarom bloggen wél een slimme keuze is:

  1. Bloggen kan de vindbaarheid verhogen

    Met bloggen maak je goede content om je bedrijf vindbaar op Google te maken. Dat is, als je het goed doet tenminste. Door de juiste keywords in de blog te gebruiken optimaliseer je de SEO van je website. De content moet wel uniek en relevant zijn. Kwaliteit leveren kost tijd. Omdat het vaak geen prioriteit heeft, houden maar weinig bedrijven dit op periodieke basis vol.

  2. Gratis advertentiekanaal

    De populariteit van bloggen bij bedrijven is niet verwonderlijk; via een blog blijf je onder de aandacht bij je (potentiële) klanten en zorg je ervoor dat je een gratis advertentiekanaal hebt. Natuurlijk moet er wel tijd en moeite in geïnvesteerd worden.

  3. Toegevoegde waarde voor interne omgeving

    De interne omgeving kan zich goed inlezen waar het bedrijf mee bezig is. Dit verhoogt de interne betrokkenheid met het bedrijf. Een sneeuwbaleffect hiervan is dat de geleverde diensten van een hogere kwaliteit kunnen zijn.

  4. Brand awareness

    Door relevante artikelen met goede keywords te publiceren wordt het bedrijf al snel beter vindbaar in de zoekmachines. Blogs zijn ook geschikt om in te zetten voor de social media. Deel je berichten op je social media en zorg dat mensen het ook kunnen delen. Dit creëert meer brand awareness.

  5. Autoriteit door bloggen

    Schrijven over jouw vakgebied en het delen van kwalitatief goede informatie straalt autoriteit uit. De organisatie laat zien dat ze een expert zijn. Veel bedrijven bloggen daarom voornamelijk informatieve artikelen. Ook zien klanten hierdoor waarom ze jou moeten kiezen.

Google

Google hecht steeds meer waarde aan autoriteit van een website. Om hoog te scoren in de zoekmachine is het daarom van groot belang dat de blog actief is en de content van hoge kwaliteit. Het lastige van bloggen is dat je niet direct resultaat ziet. Veel van onze klanten geven aan dat ze weten dat het belangrijk is, maar dat ze niet weten wat het oplevert. Bij Contany.nl stellen we een contentstrategie en begin metrics op zodat we ook de uiteindelijke verschillen kunnen meten om te zien wat de resultaten zijn. Het blijft een strategie voor de lange termijn, dus is een lange adem wel vereist.

De resultaten

We hebben in kaart gebracht hoeveel bedrijven periodiek bloggen en hoeveel daarvan weer vroegtijdig stoppen. Wat blijkt: maar liefst 83% van de bedrijven die zelfstandig bloggen houdt dit niet vol. Dit terwijl het juist belangrijk is om het publiceren van blogs op constante basis te blijven doen. Aan de respondenten werd gevraagd wat de voornaamste redenen zijn voor het niet onderhouden van hun blog. Hieronder de cijfers samengevat:

  1. De voornaamste reden voor vroegtijdig stoppen met bloggen is dat een bedrijf hier te weinig tijd voor heeft, ofwel het geen prioriteit heeft (89%).
  2. 52% van de respondenten geeft aan niet in te zien wat het hen oplevert. Te weinig kennis van contentmarketing resulteert vaak in een gebrek aan inzicht in de lange termijn voordelen.
  3. Onvoldoende kwaliteit van de blogs staat op de derde plaats met 45%. Dit kan betekenen dat het bedrijf wel actief is op de blog, maar dat er simpelweg niet genoeg tijd en verdieping in wordt gestoken om het gewenste resultaat te bereiken.


Concluderend kunnen we stellen dat bloggen voor veel bedrijven een uitdaging blijft. Ze weten wel dat het belangrijk is, maar verdere inzichten ontbreken. Doordat men niet direct resultaat ziet wordt er veelal geen tijd voor vrijgemaakt. Dit is de reden voor ons geweest om de Blogservice op te zetten: “ontvang automatisch goede blogs voor jouw website”. 

Jordi is een van de oprichters van Contany. Naast dat hij strategisch verantwoordelijk is voor Contany, voert hij de dagelijkse leiding over de snelgroeiende marktplaats voor advertorials Hulc.