Het begrip ‘content’ of ‘contentmarketing’ is de laatste jaren zo algemeen (en tegelijkertijd abstract) geworden. Iedereen lijkt er mee bezig te zijn. Ieder bedrijf ‘moet’ er iets mee. Maar wat is het en wát doet een contentmarketeer nou precies?

Ik neem je graag mee tijdens een dag in mijn working life als contentmarketeer bij een van de meest prestigieuze bureaus van Nederland: Contany!

07:50 – 08:30

Tussen 07:50 en 08:00 fiets ik weg vanaf mijn huis in Amsterdam, het is een kleine 25 minuten fietsen naar het gebouw van Rockstart waar Contany is gevestigd. Bij Rockstart zitten zo’n 45 startups onder één dak. Een geweldig inspirerende omgeving!

08:30 – 09:30

Zo rond 08:25 klap ik mijn laptop open en plan ik mijn dag in. Het eerste uur kan ik ongestoord werken.

Ben je geen ochtendmens of rij je liever ná de files en start je dus liever later? Dat kan ook. We hanteren flexibele tijden. Vroeg starten = vroeg naar huis, laat starten = laat naar huis.

09:38 – 10:00

Om 9:38 houden we gezamenlijk de Daily Huddle. Tijdens de huddle bespreekt je wat je die dag op de planning hebt staan; voorzie je obstakels? Heb je ergens hulp of advies bij nodig? Dit is het moment om dat te bespreken. Na de huddle gaat de focus aan.

10:00 – 12:00

Over het algemeen merk ik ‘s ochtends een hogere productiviteit bij mezelf. Daarom plan ik werkzaamheden die net even wat meer focus vereisen altijd in tijdens de ochtenduren. Denk aan:

  • het uitwerken van een contentstrategie voor één van onze klanten;
  • het schrijven van een blog (zoals deze) of webteksten;
  • het opstellen/designen van een whitepaper;
  • het opstellen van een contentkalender op basis van een keyword onderzoek;
  • of het afnemen van interviews.

12:00 – 12:30

De lunch! Of je nou gebruik maakt van de verzorgde lunch van Contany, eigen lunch meeneemt of een riante lunch aanschaft in de kantine van Rockstart; lunchen doen we samen. Even weg van die laptop. Potje tafeltennis, pool of tafelvoetbal? Sure!

Aansluitend aan de lunch om 12:30 hebben we op maandag en dinsdag een kennissessie.

Op maandag is dat de Whiteboard Monday waarin we de Whiteboard Friday van Moz kijken en bespreken. Op dinsdag is dat Toolie Tuesday; dan bespreken we een nieuwe (online) tool en brainstormen we of deze tool voor ons of onze klanten handig is om te gebruiken.

13:00 – 17:00

In de middag plan ik vaak werkzaamheden die iets minder focus nodig hebben. Hierbij kun je denken aan:

  • voorbereidend keyword onderzoek doen voor een contentkalender;
  • social media inplannen voor onze klanten;
  • social rapportages maken of bijwerken van onze eigen social media kanalen (Contany en Hulc);
  • het lezen van interessante artikelen over SEO, Social Media, contentmarketing, etc.

Daarnaast is het natuurlijk ook goed mogelijk dat ik werkzaamheden van de ochtend doorzet wanneer dit nodig is.

Naast de normale werkzaamheden is de middag vaak ook de tijd om een brainstorm te organiseren. Iedere contentmarketeer bij Contany die werkt aan een contentstrategie voor een klant organiseert een bijbehorende brainstorm. Hier zijn alle contentmarketeers en accountmanagers bij aanwezig. Om een goed onderbouwde en complete contentstrategie op te zetten zijn de kennis en inzichten van je collega’s van groot belang. Zo’n brainstorm is daarom ook altijd ontzettend waardevol en leerzaam.

Op donderdag hebben we van 16:00 – 17:00 de teammeeting staan. Tijdens deze meeting is iedereen aanwezig. We nemen de lopende projecten, evenementen, marketing en de algehele strategie van Contany door. Tijdens deze meeting is er ook ruimte om bijvoorbeeld vragen te stellen of feedback te uiten.

Op vrijdag ronden we de week om 16:30 af met de Weekly Huddle. Tijdens de Weekly Huddle vertellen we met een biertje in de hand hoe we de afgelopen week hebben ervaren. Wat was je snik en wat was je smile? Wat heb je geleerd? En, niet onbelangrijk, ga je nog iets leuks doen het weekend?