De drie pijlers van SEO: techniek, content en linkbuilding

De drie pijlers van SEO- techniek, content en linkbuilding

De drie pijlers van SEO

In de wereld van SEO is er niet één winnende tactiek die je op korte termijn naar positie 1 in Google zal krijgen. Het is een lang traject waar veel tijd en aandacht in geïnvesteerd moet worden. Om een succesvolle SEO-strategie te handhaven moeten allerlei factoren met elkaar samenwerken. Deze factoren noemen we de drie pijlers van SEO.

1. Techniek

techniek pijler seoHoe een site technisch in elkaar steekt is tegenwoordig van groot belang. Dit dient breder opgevat te worden dan hoe een website is gebouwd. Hier bespreken we een aantal aspecten die van invloed zijn op de algoritmes van Google. Mocht je al een website hebben dan kun je hier vluchtig doorheen lezen om te kijken of je je hier aan houdt.

Keuze van je CMS

Om eenvoudig je content te plaatsen en te beheren kun je gebruik maken van een Content Management System (CMS).
cmsen
WordPress is het meestgebruikte CMS ter wereld. Naar schatting maakt ongeveer 35% van alle websites gebruik van WordPress. En dit is mijn inziens terecht. WordPress is veruit het meest SEO-vriendelijke gratis CMS en zo gebruiksvriendelijk dat een leek het in enkele minuten snapt. Zelfs voor e-commerce doeleinden zijn er geschikte plugins of zelfs hele thema’s die dit kunnen vervullen in WordPress zelf: Cart66 of Woocommerce bijvoorbeeld. Voor de iets uitgebreidere webshops is Magento een geschikter CMS.

De absolute must-have plugin voor WordPress is Yoast. Lees hier meer over hoe je je WordPress met Yoast kunt optimaliseren voor SEO.

Snelheid

Google is gevoelig voor gebruiksvriendelijkheid van een website. De User Experience (UX) is een belangrijke factor voor Google, want het doel van Google is de beste zoekresultaten leveren. Hierdoor zijn laadtijden van de website erg belangrijk. Dit wordt bepaalt door de grootte van je site (in MB’s) en door je hosting.

De laadtijd van een pagina dient zo snel mogelijk te zijn. Mik op een laadtijd van onder de 2 seconden. Google zelf adviseert je laadtijd onder de 1,4 seconde te brengen. Een goede tool om dit te testen is Pingdom of GTMetrix.

snelheid testen

Zoals in het testrapport te zien is deze pagina ongeveer 1 MB. Aangezien er behoorlijk wat images op te vinden zijn is dit een goed resultaat. Je zult altijd concessies moeten doen in de kwaliteit van je plaatjes en foto’s als je een lage Page Size wilt hebben. Een goede WordPress plugin voor het automatisch optimaliseren (verkleinen) van je images is WP smush.it. Maar er zijn tal van vergelijkbare plugins voor deze taak te vinden.

Om je website in zijn algemeen sneller te laten laden bij terugkerende bezoekers kun je gebruik maken van caching. Dit zorgt ervoor dat delen van je website onthouden worden door de browser zodat deze de volgende keer niet alles opnieuw hoeft te laden. Mijn tip voor een plugin hiervoor is W3 Total Cache. De serverlaadtijd, server uptime, server locatie en type hosting zijn factoren die bepalen hoe snel je website aangeboden wordt. Vooral voor grotere websites met blogs, databases en webshops is een goede hosting extra belangrijk.

Mijn favoriete hosting is Digital Ocean. Al voor $5 per maand heb je hier zeer snelle servers (met SSD-schijven) tot je beschikking. Heb je een uitgebreide website, denk dan ook eens aan het aanmelden bij een CDN-netwerk. Dit zorgt er voor dat je website van allerlei servers tegelijk geladen wordt en het is nog veilig ook. Je kunt dit gratis regelen bij CloudFlare.

Clean code

Maak het de zoekmachines makkelijk, dus zorg voor een overzichtelijk geschreven code van je website. Google houdt niet van rommel, dat geldt in het bijzonder voor de code van je site.

Zorg dat jij (of je websitemaker) zich houdt aan de W3C-standaard. Om te achterhalen of er fouten of waarschuwingen in je website zitten kun je deze gratis tool gebruiken: W3C Validator.

Het installeren van veel plugins kan een nadelige invloed hebben op je code. Vooral voor WordPress zijn er talloze zeer slecht geschreven plugins die je waardering door Google niet zullen verbeteren.

Site structuur

Zowel je bezoekers als Google houden er niet van te moeten zoeken. Een makkelijke structuur van je site is belangrijk. Creëer een hiërarchie:

  • Home
  • Aanvullende statische pagina’s
  • Categorieën
  • Eventueel subcategorieën
  • Producten of detailpagina’s

Om zoekmachines te helpen je sitestructuur te begrijpen is het handig een sitemap te plaatsen. Google geeft hier een complete uitleg over hoe je deze dient aan te maken.

Maar misschien is het makkelijker om gebruik te maken van een plugin zoals Yoast waarmee automatisch al een sitemap wordt aangemaakt.

Nette URL’s

Het belang van een bijpassende URL is aan het afzwakken. Het blijkt nu minder van belang te zijn een domeinnaam te hebben die precies aansluit op je keywords. Stel dat je bijvoorbeeld hotdogs online wil gaan verkopen. Een omschrijvende URL zoals “hotdogskopen.nl” of “onlinehotdogs.nl” zal weinig tot niets bijdragen aan je vindbaarheid in de zoekmachines.

Toch is het belangrijk om een nette URL-structuur te hebben. Los van het feit dat dit voor Google belangrijk is, vinden je bezoekers dit vertrouwen uitstralen. Of eigenlijk andersom: heb je een niet-aangepaste slordige URL dan schaadt dit het vertrouwen in je website.
In WordPress dien je je permalinks goed in te stellen. Standaard toont WordPress de page-ID van je gecreëerde pagina:

http://example.com/?p=N

Dit moet veranderd worden in bijvoorbeeld:

http://example.com/2012/post-name/

Internal links

Onderling linken (intern) zorgt er voor dat de zoekmachines makkelijker hun weg weten te vinden. Maar, zoals bij alles in SEO, doe het niet overmatig en houd het relevant.

Check ook of je site geen broken links heeft. Dat is erg nadelig als dit in grote hoeveelheden voorkomt. Google Webmaster Tools kan je hier inzicht in geven.

Techniek in het algemeen

Bij de bouw van een technisch goede website komen dus nogal wat factoren kijken. Hier zijn nog een aantal aspecten om in de gaten te houden:

  • URL redirects (code 301, code 302, etc.)
  • Robots.txt (welke pagina’s moeten niet geïndexeerd worden?)
  • Tags: Titel, heading, meta description, meta keywords en image alt tags
  • Follow en nofollow
  • Rich snippets (in de zoekresultaten laten zien wat je te bieden hebt)

Als veel onderwerpen in dit hoofdstuk nieuw voor je waren, ben je het beste af met een WordPress site. De meeste onderdelen zijn dan al goed ingesteld of makkelijk in te stellen met een plugin.

2. Content

content pijler seoContent Strategy wordt door kenners gezien als “New SEO-Strategy”. De trend is unieke waardevolle content leveren aan je doelgroep. De weg die Google is ingeslagen sinds de updates Panda en Penguin, maakt dat kwalitatieve content steeds belangrijker wordt.

Deze nadruk op kwaliteit boven kwantiteit, zorgt ervoor dat lezers waarderen wat jij geschreven hebt en hierdoor terugkomen. Wordt een autoriteit in jouw vakgebied! Als je denkt dat jouw onderneming dat niet nodig heeft, heb je het fout. Klanten en Google zijn constant op zoek naar de beste aanbieders.

Neem als voorbeeld een webshop in voedingssupplementen. Deze online onderneming zou ontzettend veel baat kunnen hebben bij het bloggen over gezondheid en fitness. Geïnteresseerden hierin lezen er graag over en wanneer ze hierover nuttig informatie op jouw blog vinden is de kans groot dat ze bij je bestellen.

Een minder vanzelfsprekend voorbeeld is de content strategy van Weber. Het Barbecuemerk Weber heeft haar zogenaamde Grill Academy opgezet, waarin “de fijne kneepjes van beter barbecuen worden geleerd”. Dit werkt twee kanten op. 1) Barbecue liefhebbers die op zoek zijn naar tips kunnen terecht komen op de blogs. Dit zijn direct potentiële klanten voor Weber. 2) Door naar buiten te treden als de “Academy” wordt autoriteit opgebouwd. Men krijgt hierdoor de indruk dat je voor echt goede barbecues bij Weber moet zijn.

weber grill academy1

Maar met alleen goedgeschreven content op je site ben je er nog niet. Het begint met een doelgroep en keyword onderzoek. Vragen die je van tevoren helder moet hebben:

  • Voor wie schrijf je?
  • Waarom willen zij dit lezen? Welk probleem pak je aan?
  • Wat is er al over geschreven?
  • Hoe ga ik het publiceren? blog, e-book, vlog, guest post?
  • Welke keywords ga ik gebruiken?
  • Welke titels ga ik gebruiken?

Goede content behelst ook de user experience (UX) op je site. Wat vind een gebruiker van de look and feel van je site? Hoe gedraagt een lezer zich? Wordt het hele artikel gelezen of wordt het gescand (check Google Analytics op “time on page”)?

De content cyclus

Het schrijven van geweldige content gaat altijd via een zestal vaste stappen te gaan.

content cyclus

1. Idee 
Content begint met een idee. Waar wil je over schrijven? Bedenk je goed of dit aansluit bij je algemene content strategie. Zoek een onderwerp waar je nog te weinig invulling aan gegeven hebt op je site. Het onderwerp bepaalt welke keywords je gaat inzetten.

Tip: Maak een mindmap voor jouw onderwerp. Zet je keyword in het midden en bedenk welke woorden hier bij horen.

Na het mindmappen kun je online tools gebruiken om je keyword onderzoek verder aan te vullen. Een van de belangrijkste tools hierin is de Google Keyword Planner.

Wat voor type content wil je eigenlijk maken? Het makkelijkst is een blog of een artikel. Maar misschien wel leuker is het uitvoeren van een (klein) onderzoek en de resultaten publiceren in een infographic. Mijn eerste en direct effectieve infographic publiceerde ik op mijn webshop Leds Refresh en zag er zo uit:

Mijn eerste infographic aan de hand van een enquête

Wat tegenwoordig ook zeker effectief kan zijn is het plaatsen van een guest post. Dit kan een gastblogger zijn op jouw site (misschien een vriend of collega) maar je kan ook proberen jouw content te plaatsen op een andere website.

2. Onderzoek
Dit is een stap die vaak te weinig aandacht krijgt. Hier een aantal tips:

Google je keyword(s) en analyseer de resultaten op de eerste pagina. Staat er goede content en is het wat jij wilde schrijven? Leer hier van en bedenk wat jij anders gaat doen.

Ga op zoek naar jouw input en zoek verder dan Google. Goede bronnen zijn bijvoorbeeld (sites van) vakbladen en voor de meer wetenschappelijke onderwerpen Google Scholar.

Bestudeer minstens 5 artikelen over jouw onderwerp en vat ze samen. Dit is je eerste opzet waarmee je aan de haal gaat.

3. Schrijven
Het daadwerkelijk schrijven van content is maar een klein onderdeel van je totale contentstrategie. Desalniettemin moet hier veel aandacht aan besteed worden, want je kunt eenvoudig de leesvriendelijkheid beschadigen door het te snel te willen doen.
Ik schrijf mijn artikelen altijd in de gratis online tool Evernote zodat ik er altijd vanaf elk device bij kan. Google Drive is een prima alternatief hiervoor.

In de regel doen lange teksten het beter voor je SEO dan korte. Al zijn er geen strikte richtlijnen qua lengte, voor mijn artikelen hanteer ik de regel van minstens 400 woorden, maar liever nog 1000 tot 2000 woorden. Dit artikel is trouwens ruim 2400 woorden!

Het is belangrijk dat je daadwerkelijk de diepte in gaat en het niet oppervlakkig laat. De lezer mag best aan het denken gezet worden zodat hij lange tijd blijft hangen op je site. Google ziet het als mensen lang blijven lezen en dit is dan ook een van de factoren in de ranking van content door Google.

De titel moet altijd het keyword bevatten en het liefst vooraan. De titel moet tussen de 15 en 70 karakters zijn en in H1. Werk met korte alinea’s met heldere kopjes (in H2 of H3).

LET OP: Kopieer nooit delen van teksten van andere websites. Op duplicated content staat een onvermijdelijke penalty van Google.

4. Publiceren
Het plaatsen van content op je site kent nog een aantal valkuilen. In je CMS (WordPress, Drupal, Joomla, etc.) plaats je een nieuwe pagina of een bericht (blog) en hanteer je de title tag en heading tags tactieken zoals hiervoor uitgelegd.

5. Promoten
De wereld moet weten dat je bestaat! De belangrijkste aspecten binnen het promoten van je content zijn social media en nieuwsbrieven. Maar hier blijft het niet bij. Enkele alternatieven om jouw content onder de aandacht te brengen:

Benader nieuwssites, vooral als je leuke resultaten hebt verworven met je onderzoek. Maak een persbericht en stuur hen dit. De beste kans maak je als je een warme ingang hebt bij een nieuwssite doordat je iemand kent (of via-via) die daar voor werkt. Een handige tool om dit in bij te houden is BuzzSumo.

Benader andere blogs en vertel over wat je gedaan hebt. Wellicht kunnen ze hier weer iets over schrijven. Probeer een relatie op te bouwen met blogs die te maken hebben met jouw branche.

6. Onderhouden
Na het onderzoeken, schrijven, publiceren en promoten van écht kwalitatieve content volgen er vanzelf lezers. Zorg altijd voor de mogelijkheid om lezers te laten reageren onder je blogs en artikelen en stimuleer dit ook. Dit kan bijvoorbeeld door aan je lezers te vragen of zij ook zoiets dergelijks hebben meegemaakt of wat hun bevindingen zijn. Vragen om reacties zal ook daadwerkelijk interactie opleveren, hetgeen Google ook waarneemt en waardoor je content weer beter gewaardeerd wordt.

Bij het voltooien van deze cyclus is het eigenlijk al weer tijd voor een nieuwe start. Consequent content leveren is een belangrijke factor. Probeer de tijdsfasen van publiceren ongeveer gelijk te houden. Iedere dag zou natuurlijk het mooist zijn, maar een richtlijn van minstens één artikel in de week wordt aanbevolen.

3. Links

links pijler seoGoogle is de populairste zoekmachine geworden door in begin jaren negentig één ding anders te doen dan alle andere zoekmachines: het indexeren van links. De gedachte van de oprichters van Google, Larry Page en Sergey Brin, was dat de kwaliteit van een website te meten zou zijn aan de hand van hoeveel andere websites naar deze site verwijzen. Dit is vergelijkbaar met citaties (aanhalingen) bij wetenschappelijke artikelen. De kwaliteit van een website werd uitgedrukt in de PageRank en kende een schaal van 0 tot 10. De PageRank wordt nog steeds gehanteerd, al is deze manier van meten wel gedateerd geraakt doordat er steeds meer factoren van invloed zijn op de beoordeling van een website.

Link building is nog steeds één van de belangrijkste aspecten binnen SEO. Link building is het creëren van hyperlinks van andere websites naar jouw site met als doel lezers te introduceren bij jouw websites content. Niet alleen het aantal binnenkomende links, maar vooral de kwaliteit ervan is tegenwoordig een enorm belangrijke factor in de organische zoekresultaten.

De trend de laatste jaren is verschoven van link building naar link earning. In plaats van puur te focussen op het verkrijgen van links door middel van links ruilen, link farming en andere black hat technieken wordt het natuurlijk verkrijgen van links op jouw content steeds belangrijker.

Link strategieën maken steeds vaker deel uit van de content strategy.

Conclusie

SEO is complex. Je dient aan tientallen dingen tegelijk te denken. Deze kunnen we onderverdelen in de drie pijlers van SEO:

  • Techniek en opbouw van de site
  • Content
  • Links

Wanneer je alle drie de onderdelen goed op orde hebt zul je automatisch stijgen in de zoekresultaten.

Wil je meer weten over de mogelijkheden van SEO en over het creëren van goede content? Kijk dan op Hulc.nl.