Klantcases zijn – als je het mij vraagt – nog steeds een ondergewaardeerd type content wat je kunt inzetten bij het genereren van leads uit je website. Veel websites laten inmiddels al zien voor welke klanten zij werken door het tonen van hun portfolio en vaak logo’s van grote merken op de website. Toch is dat niet genoeg om je prospects ècht te overtuigen.

In deze blog leg ik je uit hoe je door het uitwerken van klantcases op de juiste manier, deze converterend kunt maken voor je bedrijf.

Ik behandel eerste de bezwaren die ik nog vaak hoor waardoor bedrijven niet overgaan tot het uitwerken van klantcases. Vervolgens leg ik uit hoe je een klantencase goed structureert. Tot slot geef ik je tips die helpen om je cases een belangrijke rol te laten spelen bij het genereren van leads.

3 bezwaren van klanten om mee te werken aan een klantcase

Hoewel een klantcase ook voor je klant extra promotie is, zien we in de praktijk toch dat niet al je klanten meteen toezeggen om mee te werken. Hieronder de drie grootste bezwaren die klant vaak weerhouden mee te werken. Ik leg je uit hoe je hier het beste mee kunt omgaan om hun bezwaren te tackelen.

1. Wij willen geen inzicht geven in onze resultaten / statistieken

Logisch, dit kan bedrijfsgevoelige informatie zijn. Maar dit bezwaar is simpel te omzeilen. Werk niet met absolute getallen, maar werk met percentages om aan te geven hoe de metrics die je in de gaten houdt is gegroeid.

Voorbeeld: “Het aantal binnenkomende leads is gemiddeld in een jaar tijd met 150% gestegen” in plaats van “Wij zijn van 40 naar 60 binnenkomende leads per maand gegaan”.

2. Wij willen onze werkwijze bij een klant niet prijsgeven aan concurrenten

In sommige niches kan dit argument spelen. Een oplossing hierbij is om de klant volledig of gedeeltelijk te anonimiseren. Laat niet weten wie de klant is of omschrijf alleen de markt waarin de klant actief is. Dit heeft geen grote consequenties voor de geloofwaardigheid van de je case, het allerbelangrijkste zijn namelijk jouw aanpak en de resultaten.

3. Wij hebben geen tijd om mee te werken aan een klantcase

Als je klant niet veel tijd heeft voor een interview dan kun je een andere werkwijze voorstellen. Je werkt de case uit vanuit het perspectief hoe jij het hebt ervaren en legt de uitgewerkte case voor ter controle zodra deze af is. Vraag hierbij om een passende quote die je kunt toevoegen.

Laat je klantcases schrijven door onze professionals

Onze professionele tekstschrijvers kunnen ook jouw website van de allerbeste cases voorzien.

Goede structuur van een klantcase

Een goede klantcase bestaat uit onderstaande onderdelen.

  • Sterke introductie
  • Omschrijving van de uitdaging van de klant
  • Omschrijving van jouw oplossing of aanpak
  • Omschrijving van de resultaten bij de klant

Sterke introductie

case introductie

Een sterke ondertitel die de bezoeker triggert om verder te lezen

Start je klantencase met een sterke introductie. Dit is belangrijk omdat de spanningsboog van je websitebezoeker doorgaans laag is. Je hebt gemiddeld zeven seconden om je bezoeker vast te houden, dus start daarom met een goede titel of ondertitel die je bezoekers triggert.

Los van de titel is het ook belangrijk om de naam en het logo van de klant goed naar voren te brengen. Zeker als je werkt voor klanten die een grotere naamsbekendheid dan jouw eigen bedrijf hebben, kun je snel als professioneel en betrouwbaar worden ingeschat.

Dat wil overigens niet zeggen dat het geen zin heeft om een case uit te werken van klanten met een lagere naamsbekendheid; het is gewoon een extra voordeel wat je volledig moet benutten.

Omschrijf de uitdaging van de klant

Om je bezoeker een vorm van herkenning te geven, helpt het om vrij specifiek uit te leggen wat het probleem was waar je klant mee kampte. Door het uitwerken van meerdere cases met verschillende uitdagingen vergroot je de kans dat je prospects zich beter kunnen identificeren met je huidige klanten en zich op die manier makkelijker kunnen voorstellen ook klant te zijn. Hieronder een voorbeeld van een omschrijving van een uitdaging van Bustotaal.

omschrijving uitdaging

Omschrijving van de uitdaging van Bustotaal

Oplossing / aanpak

In dit gedeelte leg je met name uit voor welke strategie je hebt gekozen om je klant te helpen met de uitdaging. Het zegt iets over je werkwijze en manier van denken. Kortom: voor welk probleem is voor welke oplossing gekozen. Let op dat je hier niet één van je standaarddiensten benoemt, maar juist tot in detail hoe je tot een op maat gemaakte oplossing bent gekomen.

omschrijving oplossing case Bustotaal

Laat je resultaten zien

Als laatste en belangrijkste laat je in je klantencase je behaalde resultaten zien. Beschrijf hierin de KPI’s die je meet en waarom deze belangrijk zijn voor deze klant. Het helpt in dit gedeelte om je resultaten visueel te tonen met een grafiek zoals hieronder in het voorbeeld van Bustotaal.

Omschrijving resultaten case

Tips voor een hogere conversie van je klantcase

Nu je weet hoe je een klantencase goed opbouwt, bespreek ik hieronder verschillende tips hoe je een case kunt gebruiken om je leadgeneratie te verhogen.

Tip 1: Voeg een medewerker + telefoonnummer toe aan elke case

Bij elke case die je uitwerkt op de website kun je de betrokken medewerker van je eigen bedrijf met zijn / haar mobiele nummer toevoegen. Zo maak je het gemakkelijk voor bezoekers om contact op te nemen en specifieke vragen te stellen over hun eigen situatie die lijkt op de case die ze lezen.

Tip 2: Maak een videocase van je klantencase

Voeg een video toe waarin je je klant aan het woord laat over de samenwerking. Dit vergroot het vertrouwen in je bedrijf en je prospects kunnen zich nóg makkelijker identificeren met je huidige klanten.

Tip 3: Maak een overzichtspagina met al je verschillende cases

Creeer een overzichtspagina op je website waarin je alle cases toont. Dit maakt het voor je bezoeker gemakkelijk om in één oogopslag te zien welke case het meeste aanspreekt.

Tip 4: Gebruik je klantcases in blogs, whitepapers en offline brochures

Hergebruik je cases op andere plekken op de website. Bijvoorbeeld in blogs of whitepapers waarbij je een goed voorbeeld geeft door middel van een case die aansluit bij het onderwerp.

Tip 5: Gebruik cases in presentaties, workshops en masterclasses

Geef je als bedrijf veel presentaties om als autoriteit over te komen en je kennis te delen? Overweeg dan ook je uitgewerkte cases hierin te verwerken. Een slimme manier om je eigen bedrijf onder de aandacht te brengen, zonder dat je de nadruk teveel legt op het verkopen van je eigen product of dienst.

Tip 6: Werk je cases verder uit en stuur ze in voor Award-uitreikingen in je eigen branche

In sommige markten is het gebruikelijk om 1 keer per jaar een event te organiseren en daarbij de beste cases te belonen met een award. Een voorbeeld hiervan zijn de Dutch Search Awards in de online marketing branche. Maak hier gebruik van om je eigen autoriteit te vergroten en stuur je uitgewerkte case in.

Besteed het schrijven van je klantcases uit

Wij weten de juiste klantcases voor je te schrijven die kunnen converteren.

Conclusie

Een klantcase uitwerken is meer dan alleen een quote van je klant op je website plaatsen. Wanneer je volgens een heldere structuur te werk gaat (1. sterke introductie, 2. uitdaging van je klant, 3. aanpak / oplossing, 4. resultaat bij de klant), zul je zien dat je aan sterke klantcases bouwt die je ook op meerdere plekken kunt inzetten om je conversie flink te verhogen.