Dus jij denkt dat je zelf bepaalt waar je op klikt op een website? Fout! Een goede marketeer weet precies waarom jij op zijn website bent en welke webpsychologie trucs hij moet gebruiken om jou aan te zetten tot het kopen van zijn product of dienst. Lees in deze blog hoe jouw brein van A tot Z wordt misleid door middel van webpsychologie.   

Wat is webpsychologie?

Webpsychologie is het meten van je reactie op een website en hoe de marketeer jou kan beïnvloeden tot het maken van een aankoop. Hier heeft de marketeer, we noemen hem vanaf nu Mark Eduard Teer, een aantal handvatten voor.

Neuromarketing

Om een duidelijk beeld te krijgen van neuromarketing, nemen we eerst een kleine zijstap. Het woord marketing kennen we, maar ‘neuro’ is voor velen nog een onbekend begrip. ‘Neuro’ betekent letterlijk ‘De zenuwen betreffend’. Het heeft dus te maken met de werking van onze emoties en de invloed daarvan op beslissingen en gedachten. Neurowetenschappers zijn dus constant bezig om inzichtelijk te maken welk gedeelte van je brein je gebruikt bij een bepaalde handeling.

Slimme marketeers, waaronder Mark E. Teer, maken gebruik van deze hersenonderzoeken en kunnen hier door middel van de snel ontwikkelende technische mogelijkheden online op inspelen.

Voorbeeld: Het chipsmerk Doritos zet neurotechnieken op de juiste manier in. Op basis van verschillende neuro onderzoeken is gebleken dat de hersenen erg positief reageren op het achtergebleven kaaspoeder wat je op je vingers hebt na het eten van chips. Doritos maakte hier gebruik van door de ‘vieze vingers’ uit te lichten in de reclamecampagnes:


Om je vingers bij af te likken!

Effectief webdesign

Gemak dient de mens. Tegenwoordig willen we veel dingen doen en die dingen willen we het liefst zo snel mogelijk doen. Binnen vijf clicks moeten we kleding of eten kunnen bestellen. Een effectieve website is hier de basis van.

Door een website in te delen zoals de websitebezoeker die kent van andere websites, zorg je er als websitebouwer voor dat de bezoeker makkelijk naar de gewenste pagina kan navigeren. Onderscheid je als merk niet door een originele indeling op je website te maken. Onderscheid je met originele en creatieve content.

Besteed contentmarketing uit

Wij weten wat werkt.
Door onze jarenlange ervaring hebben we veel data
en daar kun jij van profiteren!

Persuasive copywriting

Oftewel; overtuigende teksten schrijven. Er zijn meerdere persuasion technieken die Mark gebruikt om jouw brein te beïnvloeden.

Een voorbeeld: Zonder het te weten legt jouw brein verbanden bij bepaalde woorden. Uit onderzoek van de Universiteit Utrecht is gebleken dat het woord ‘omdat’ een zeer sterke persuasieve waarde heeft. Bij ‘omdat’ ziet jouw brein een oorzakelijk verband, wat betekent dat er na ‘omdat’ een feit wordt gegeven. Bij het woord ‘want’, wat dezelfde betekenis heeft, ziet jouw brein een subjectief verband. Dit betekent dat je na het woord ‘want’ een mening verwacht.

Bovengenoemd voorbeeld is een van de vele op het gebied van persuasief schrijven. Later behandelen we meerdere schrijftechnieken die Mark gebruikt om jou over te halen tot actie.  

De 5 marketingtrucs waar jij gevoelig voor bent

Ja, zelfs jij wordt flink beïnvloed op het gebied van webpsychologie. Lees aan de hand van voorbeelden hoe jouw brein bespeeld wordt door Mark en alle andere slimme koppen uit de marketingwereld.

1. Emotionele prikkels met irritante reclames

Niets is irritanter dan een reclame met een bekende Nederlander die duidelijk een tekstje in zijn hoofd heeft gestampt en deze onbenullig uitkraamt. Weet je de ‘Wakker worden’  reclame van Johan Derksen nog? Tenenkrommend, maar een gouden marketingzet.


Johan stimuleert in deze reclame jouw orbital front cortex

Meneer Derksen stimuleert in deze reclame met zijn slechte teksten en bekende snor jouw orbital front cortex. Dit is een plek in de voorkant van je hersenen en is verantwoordelijk voor de verwerking van emotionele prikkels. Neuromarketeers associëren dit plekje in je brein met koopintentie en positieve gevoelens. Met andere woorden; hoe meer jouw orbital front cortex wordt gestimuleerd, hoe meer jij geneigd bent om te kopen. Achteraf dus helemaal niet zo’n slechte reclame…

2. Overhalen door middel van sociale invloed

Het eeuwenoude ‘sociale invloed’ principe is door de duizelingwekkende groei van de online wereld relevanter dan ooit. Marketeers maken hier slim gebruik van door jou te laten weten hoeveel mensen hun product of dienst al gebruiken. Uit onderzoek van Reevoo blijkt dat 83% van de Nederlanders online reviews bekijkt voordat zij een aankoop doen. Reviews op de website geven jou het (fijne) gevoel dat andere mensen al positieve ervaringen met het product hebben.

sterrenreview

83% van de Nederlanders kijkt naar reviews,
maar hoeveel van deze sterrenreviews zijn echt?
Lees het hieronder!

Onderzoek van het Duitse Computer Bild wijst uit dat ongeveer één op de vier online recensies nep zijn. Ongeveer 25% van de recensies die jij hebt gelezen zijn dus door een marketeer geschreven, en die weet toevallig precies wat jij wilt lezen om tot een aankoop te komen…

Vraag jezelf altijd af of de gegeven recensies betrouwbaar zijn en vraag vooral om recensies in je eigen netwerk. Vrienden, familie en kennissen zullen je hun oprechte mening geven.

3. Inspelen door middel van autoriteit

Je ziet een bekende instagrammer voorbijkomen in je tijdlijn en denkt: ‘’Wat een leuk jurkje zeg’’. Je kijkt naar de tekst onder de foto en het blijkt dat je met haar code het jurkje alleen vandaag nog kan kopen met 20% korting, wat een geluk! Je klikt op de tag in haar foto, ga naar de website en koopt het jurkje. Een mazzeltje?

influencer

Alleen vandaag nog 20% korting, een mazzeltje?

Not! Vraag jezelf eens af waarom je deze persoon eigenlijk volgt. Op de een of andere manier identificeer jij je met deze persoon. Met oogstrelende foto’s van vakanties in betoverend mooie landen leeft de persoon het leven dat jij eigenlijk zou willen leven. Deze persoon is een autoriteit in jouw leven en jij neemt dus dingen van hem of haar aan.

Niet voor niets is deze instagrammer uitgezocht door Mark en zijn collega’s. Door de eigen doelgroep te vergelijken met de volgers van de zogenaamde ‘influencer’, komt er via de influencer een hele sloot aan nieuwe potentiële klanten (lees: jij) bij.

Door de tijdsdruk van de korting en het feit dat een prominente autoriteit jou dit product aanraadt, heb jij besloten een aankoop te doen. Had je het shirtje achteraf écht nodig?

4. Schrijven in verliestaal

Deze alinea mag je absoluut niet missen als het gaat om online marketing trucs die marketeers met jou uithalen. Bij het schrijven van marketingteksten maken marketeers namelijk gebruik van het onbewuste denken van de mens. Hieronder staan twee opties, aan jou de taak om een keuze te maken welke tekst er beter werkt:

aanmelden nieuwsbriefaanmelden nieuwsbrief 2

 

 

 

Welke tekst werkt beter?

Heb je voor de linker afbeelding gekozen? Gefeliciteerd! Je hebt het helemaal fout. De rechter tekst zorgde voor vier keer zoveel aanmeldingen dan de linker. Hoe kan dit?

Bij de tekst in verliestaal gaat er bij jou onbewust een belletje rinkelen. Je dreigt namelijk iets mis te lopen als je geen actie onderneemt. Door verliestaal wordt je brein gestimuleerd om te voorkomen dat de situatie niet goed af loopt. Het enige wat je kunt doen om te voorkomen dat het misgaat is om in actie te komen!

Deze marketingtruc komt van het psychologische principe loss aversion; het principe dat mensen nadelen veel zwaarder wegen dan voordelen. Jouw nadeel is in dit geval dat je allerlei trends en inzichten mist als je je niet aanmeldt voor de nieuwsbrief.

5. Storytelling als onderscheidend middel

Met storytelling speelt een marketeer in op jouw emoties. Vooral voor producten met veel concurrentie is dit een uitstekend middel om tussen de concurrentie uit te springen. Neem de chocolade industrie. Welke chocoladereep koop jij het meest?

Ik gok dat dit de repen van Tony’s Chocolonely zijn. Waarom denk ik dit? Omdat het chocolademerk een excellent voorbeeld is van het inzetten van storytelling om het merkverhaal over te brengen.

Is het je wel eens opgevallen dat de chocoladerepen in ongelijke stukken zijn verdeeld? Tony doet dit om een verwijzing te maken naar de ongelijke verdeeldheid in de wereld. Hiernaast vertellen ze in alle uitingen dat het product 100% slaafvrij tot stand is gekomen. Het verhaal is groter dan het product zelf. Daarom kies jij voor een Tony reep en voor niets anders.

Besteed contentmarketing uit

Wij weten wat werkt.
Door onze jarenlange ervaring hebben we veel data
en daar kun jij van profiteren!

Heb je goed opgelet?

Er zijn genoeg webpsychologie trucs die marketeers gebruiken om jou te overtuigen van hun product of dienst. Aan jou de taak om de trucs te herkennen en te beoordelen. Zijn ze daadwerkelijk zo belangrijk als Mark jou heeft doen beloven? Oh en dan nog een laatste vraagje; hoeveel marketingtrucs herken jij in deze blog? Laat het weten in de comments!

Daan is Copywriter bij Contany. Met zijn snelle en vooral scherpe pen zorgt hij voor hoogwaardige blogs, webteksten en social media post voor alle Contany klanten.