Hoe verhoog je de conversie op een blog?

Hoe verhoog je de conversie op een blog?

Bij Contany.nl schrijven we honderden blogs per maand, waar duizenden bezoekers op komen. Geregeld krijgen we de vraag wat een blog nou oplevert. “Wat is het conversiepercentage op een blog?” of “Hoeveel verdien ik met een blog?”, zijn vragen van klanten die eigenlijk niet direct te beantwoorden zijn.

Conversie op een blogpost

In eerste instantie is het onjuist om te denken dat een blog het doel heeft te verkopen. Uiteraard zou het mooi meegenomen zijn, maar het is niet het primaire doel. Voor hoge conversiepercentages heb je landingspagina’s en productpagina’s op je website.

Een goed uitgevoerde blogstrategie zorgt voor een hoge Domain Authority en dit zorgt er weer voor dat je belangrijkste SEO-pagina’s beter scoren en dus meer conversies opleveren.

Toch kun je wel degelijk directe omzet uit je bezoekers op je blogposts halen. Je moet er alleen even werk van maken, want het gaat meestal niet vanzelf.

6 manieren om conversie te hebben op je blogpost

1. Producten of call-to-actions tonen

In de blogpost kun je op verschillende plaatsen producten of call-to-actionstonen. Denk bijvoorbeeld aan de sidebar of onderaan je blogpost. Draait een blogpost echt om één specifiek product of om een productgroep, dan kun je deze bovenin tonen. Dit is wat mensen in dat geval willen zien.

Door je producten te tonen kun je gelijk nieuwsgierigheid wekken en mensen verleiden een aankoop of aanvraag te laten doen.
Let er wel op dat je het tonen van producten niet overdrijft, een bezoeker van je blog is in eerste instantie namelijk niet op zoek naar een product, maar naar een antwoord op zijn vraag. Voorkom dus dat de bezoeker direct wegklikt, als hij het idee heeft dat de vraag niet wordt beantwoord. Een hoog bouncepercentage en een korte time on page is slecht voor je SEO-score.

Op de blogpost die je nu aan het lezen bent vind je ook twee call-to-actions naar gerelateerde diensten.

2. Pop-up met aanbieding

Een wat agressievere manier van “verkopen” is door middel van een pop-up. Er zijn allerlei tools en plugins voor pop-ups beschikbaar. Bij Contany.nl maken we standaard gebruik van Mailmunch.co. Met deze tool kun je bepalen op welke pagina’s welke pop-up getoond wordt. Zo kun je per blogpost een speciale relevante aanbieding doen.

3. E-mailadressen verzamelen

Dit is een wat subtiele en indirecte manier van verkopen. Door e-mailadressen te verzamelen kun je je lezer achteraf een aanbieding doen. Hieronder een voorbeeld van hoe je dat kan doen.

In je blogpost geef je niet alles prijs. Je vermeldt onderaan (of in een pop-up) dat als de bezoeker meer informatie wilt, hij het gratis e-book kan downloaden. Als hij dit doet, dient hij zijn naam en e-mailadres in te vullen en ontvangt hij automatisch per e-mail het e-book. Dit kan bijvoorbeeld met de e-mail tool Mailchimp of met het wat uitgebreidere ActiveCampaign. Hierin kun je een geautomatiseerde e-mailreeks sturen, nadat ze het e-book hebben gedownload. Bijvoorbeeld na een week vraag je hoe het e-book bevallen was en geef je nog een paar tips en die week daarna doe je ze een relevante aanbieding.

4. Conversie met chat

Een chatfunctie is een van de simpelste en daarmee meest laagdrempelige manieren voor je lezers om direct in contact te komen met je bezoekers. Met chat tools zoals Zopim en Livechat kun je instellen dat na bepaalde tijd op een pagina het chatvenster vergroot wordt. Hierin kun je gelijk een vraag stellen, bijvoorbeeld: “Ik zie dat u op zoek bent naar een [productnaam]. Kan ik u ergens mee helpen?”.

Op deze website maken we gebruik van de tool PureChat. Deze tool is relatief betaalbaar en is pro-actief te maken: na 45 seconden op één pagina vraagt het chatvenster of we ergens mee kunnen helpen. Reageert de bezoeker, dan krijgen wij een melding op pc en op mobiel.

5. Retargeting

Misschien wel het krachtigste wapen van een blog, maar toch wordt deze techniek maar heel weinig toegepast. Het is dan ook niet heel eenvoudig en brengt vaak opstartkosten met zich mee.

Met retargeting doe je bezoekers van jouw blogpost nog een keer een aanbieding die ze op een andere pagina te zien krijgen. Je herinnert ze aan het feit dat ze jouw blogpost gelezen hebben.

Doordat online bezoekers veel vergelijken en vaak nog veel andere websites bekijken, is de kans groot dat ze jou óf vergeten zijn óf niet meer terug kunnen vinden op het moment dat ze een aankoop of aanvraag willen doen. Met retargeting vang je deze potentiële klanten op.

Door het plaatsen van een cookie kun je op bepaalde websites jouw banner tonen, nadat ze jouw website bezocht hebben.

6. IP-adressen gebruiken

Er zijn diverse tools die real-time kunnen zoeken in een database naar het IP-adres van je huidige bezoeker. Indien het een bekend IP-adres is dan ontvang je een melding met daarin de contactgegevens van het bedrijf van waaruit jouw website bezocht wordt. Je kunt direct het bedrijf bellen of mailen.

Deze aanpak is wat agressief, maar makkelijker dan geheel koud bellen. Immers, je weet dat het bedrijf interesse heeft.

Conclusie

Ook al heeft een blog niet het doel direct een conversie te laten plegen, er zijn indirect vele mogelijkheden om een blogpost toch converterend te maken.