Contentmarketing vs. Social Media Marketing. De eerstgenoemde richt zich op het creëren van passende content voor de doelgroep, de tweede richt zich op het gericht verspreiden van content. Toch? Of zit er meer achter?
De realiteit is dat het twee verschillende  marketingstrategieën zijn die veel overlap hebben met elkaar. In dit artikel leggen we de verschillen en de overeenkomsten uit en hoe ze elkaar kunnen versterken.

Hulp nodig met Contentmarketing?

Onze contentmarketeers helpen je met het opzetten
van een succesvolle contentmarketing campagne.

Wat is Contentmarketing?

Wat is contentmarketing eigenlijk? The Content Marketing Institute heeft wat ons betreft een pakkende definitie:

 

Content marketing is a strategic marketing approach focused on creating and distributing valuable, relevant, and consistent content to attract and retain a clearly defined audience — and, ultimately, to drive profitable customer action.

The Content Marketing Institue

Met een kleine toevoeging is contentmarketing dus het produceren en consistent delen van relevante content voor de (vooraf vastgestelde) doelgroep. De content heeft als doel te informeren, inspireren en/of het inspelen op behoeften. Nieuwe klanten worden op deze manier aangetrokken en bestaande klanten bind je nog beter aan je bedrijf of merk. Daarnaast wordt Contentmarketing ook ingezet om de vindbaarheid van een website binnen zoekmachines (zoals Google) te verbeteren. Door de doelgroep gericht kwalitatieve content te bieden kan dit helpen om sneller, hoger in de zoekresultaten te eindigen. (Lees voor een uitgebreidere uitleg ook onze Contentmarketing Gids).

Voorbeelden van contentvormen die worden ingezet binnen een Contentstrategie zijn o.a.:

  • blogartikelen;
  • eBooks;
  • video’s;
  • (landings)pagina’s;
  • whitepapers;
  • klantcases;
  • infographics;
  • webinars;
  • podcasts;
  • workshops en evenementen.

Alle bovenstaande vormen van content kunnen worden ingezet om de doelgroep te laten zien dat je als bedrijf de kennis en expertise in huis hebt om hen van dienst te zijn.
Contentmarketing doet een beroep op een mix van kanalen om bovenstaande vormen van content onder de juiste doelgroep te verspreiden.
Social media
 biedt natuurlijk de mogelijkheid om content gericht te verspreiden. Toch zijn sociale media vaak niet de hoofdmedia van een goede content marketingmix. De website van een bedrijf of merk is daarentegen juist vaak de hoeksteen van de Contentstrategie.

Geduld is een schone zaak

Voor Contentmarketing geldt dat er, over het algemeen, een lange adem is vereist. Dit komt doordat content, geplaatst op websites, even nodig heeft om door zoekmachines geïndexeerd te worden. Door te werken met een contentplanning, en regelmatig relevante en kwalitatieve content te publiceren, zal Google de website uiteindelijk markeren als een betrouwbare bron van kennis en informatie. Daarnaast helpt een consistente stroom van content bij het uitstralen van autoriteit en vertrouwen.

 

Wat is Social Media Marketing?

Een simpele uitleg van Social Media Marketing is: ‘een vorm van directe of indirecte marketing welke gebruikt wordt voor het promoten van bedrijven, merken of producten. Dit gebeurt door middel van het delen van berichten via sociale platforms zoals: Facebook, Linkedin of Instagram

Het delen via social media is een eenvoudige en persoonlijke manier om direct met de doelgroep in contact te komen en de interactie aan te gaan. Het is dan ook het type marketing dat bedrijven helpt de merkbekendheid en de loyaliteit van hun reeds bestaande klanten te vergroten. Het wordt ook veel gezegd dat sociale media een bedrijf ‘een gezicht’ geven. Een bedrijf dat offline ver weg van de doelgroep lijkt te staan, wordt door social media ineens een stuk makkelijker te benaderen.

Essentieel voor een succesvolle social media marketingstrategie is het regelmatig delen van relevante berichten en het aangaan van conversaties met de doelgroep. Door het contact met de doelgroep via social media ‘warm’ te houden zal dit op indirecte wijze meewerken aan de promotie van het bedrijf, product of Personal Brand terwijl het de relatie met de doelgroep versterkt.

Waarin Social Media Marketing verschilt met Contentmarketing is dat het een bedrijf kan helpen de diensten of producten direct bij de doelgroep te promoten. Voorbeelden zijn: het delen van een kortingscode via Instagram of het introduceren van een nieuw product of dienst via Facebook. Deze vorm van directe marketing wordt vooral gebruikt om klanten op korte termijn over te laten gaan tot conversie. Dit staat in contrast tot de lange termijn tactieken die over het algemeen bij Contentmarketing horen.

De synergie tussen Contentmarketing en Social Media Marketing

Contentmarketing en Social Media Marketing zijn twee verschillende marketingstrategieën en functioneren dan ook prima los van elkaar. Daarnaast zijn het ook twee strategieën die elkaar op heel veel vlakken versterken.
Het is dan ook niet voor niets dat Contany altijd de integratie van social media meeneemt in de uitwerking van een Contentstrategie.

Wij geloven dat de meest succesvolle manier van het (online) promoten van je bedrijf, blog of merk gebeurt door Social Media Marketing te integreren in de Content marketingstrategie. Een fantastische blog zal op zichzelf ook voor websitebezoekers zorgen, maar wat nou als deze blog gedeeld wordt met het grote publiek dat zich al social media verzameld heeft?

Waar Contentmarketing zorgt voor het op de lange termijn bouwen aan klantenbinding, vertrouwen en autoriteit uitstralen. Zorgt Social Media Marketing voor het vergroten van de naamsbekendheid, het (sneller) verspreiden van de content en direct contact met de doelgroep.

Besteed contentmarketing uit

Wij weten wat werkt.
Laat ons je helpen bij een Contentstrategie!

 

Heb je aanvullingen of ervaringen? Laat het weten in de comments!