Dit is De Complete Contentmarketing Gids. Er is tal aan informatie over contentmarketing te vinden en er komt steeds meer bij, want contentmarketing is hot! Maar is al die informatie relevant? En hoe kun je nu echt álles over contentmarketing te weten komen, als er overal een beetje informatie is verspreid? Wij hebben voor jou alle informatie onderzocht, bekritiseerd en bij elkaar gebracht tot één complete contentmarketing gids.

Veel ondernemers en marketeers maken geen gebruik van contentmarketing. Ze weten misschien wel wat het is, maar weten niet wat ze ermee kunnen doen of hoe ze ermee moeten beginnen. Weet jij wat contentmarketing is? En weet je ook hoe het werkt in de praktijk? Deze Complete Contentmarketing Gids is bedoeld om te laten zien hoe je succesvol kunt ondernemen in contentmarketing. We geven je een compleet overzicht van contentmarketing met de voordelen, de weg naar een succesvolle strategie en hoe je dit kunt integreren in de praktijk.

Content marketing is the only marketing left.

Wat kun je verwachten in de Complete Contentmarketing Gids?

Zoekmachines (met name Google) zijn de baas op het internet. Deze bepalen en controleren de regels voor SEO en SEA. Voor de vindbaarheid van een website dien je hier dus rekening mee te houden. In het hoofdstuk over zoekmachines leggen we je uit wat de SEO-regels zijn en hoe je dit kunt toepassen voor jouw content.

Is contentmarketing voor jouw bedrijf interessant? In het hoofdstuk over de voordelen van contentmarketing laten we je zien hoe jij de vruchten plukt van deze moderne marketingtechniek.Het succes van je contentmarketing is grotendeels afhankelijk vannde strategie die erachter zit.

Nog vóór je de eerste letters op je website hebt geplaatst dien je al allerlei aspecten geanalyseerd en geconcludeerd te hebben. In dit hoofdstuk behandelen we de onderdelen van een goede contentstrategie en hoe jij deze gestructureerd opstelt.

Ook helemaal overtuigd van contentmarketing? Wil je er graag zelf mee beginnen? Wij hebben nog een aantal tips en tricks voor je op een rijtje gezet. Zo haal ook jij het maximale uit contentmarketing!

Laat je blogs schrijven door onze professionals

Onze professionele tekstschrijvers kunnen ook jouw website van de allerbeste blogs voorzien.

” When creating content, be the best answer on the internet”

Hoofdstuk 1: Wat is contentmarketing?

Definitie contentmarketing

Contentmarketing is geen nieuw fenomeen. Door de opkomst van het internet is het de afgelopen jaren wel enorm toegenomen in populariteit en wordt het steeds vaker toegepast door marketeers. Bedrijven kunnen daarbij steeds minder vertrouwen op het bereiken van consumenten middels traditionele media in de vorm van reclame. Consumenten zijn blind geworden voor advertenties en banners. Ze bepalen tegenwoordig zelf welke informatie ze willen ontvangen. Ze hebben de media niet nodig om te beslissen wat voor hen relevant en interessant is. Om deze reden is contentmarketing, waarbij ingespeeld wordt op de informatiebehoefte van een gedefinieerde doelgroep, dus onmisbaar geworden.

Het Content Marketing Institute is een belangrijke kracht in de popularisering van de term contentmarketing. Dit instituut heeft het begrip geformuleerd en past dit regelmatig aan op basis van nieuwe inzichten. De huidige formulering luidt:

“Content marketing is a strategic marketing approach focused on creating and distributing valuable, relevant, and consistent content to attract and retain a clearly-defined audience — and, ultimately, to drive profitable customer action.”

De organisatie moet dus zichzelf en vooral de doelgroep door en door kennen om een juiste aanpak te kunnen hanteren. De content moet relevant zijn voor de doelgroep en naadloos aansluiten bij de activiteiten, interesses en gedachten. Die content moet dan gedeeld worden op het juiste platform op het moment dat de doelgroep daar behoefte aan heeft.

Wat is content?

Nu de basisbegrippen helder zijn, kunnen we iets dieper ingaan op het kernbegrip content. Dit zorgt er namelijk juist voor dat contentmarketing onderscheidend is van alle andere vormen van marketing. In eerste instantie denken mensen bij het woord ‘content’ vaak alleen aan geschreven tekst, terwijl er nog veel andere vormen zijn.

contentmarketing

Zoals al eerder benoemd omvat content alle audiovisuele of geschreven informatie die verspreid wordt door een onderneming en die waardevol is voor de doelgroep om tot zich te nemen. Voorbeelden van content zijn onder andere (web)teksten, (gast)blogs, video’s, podcasts, social media posts, e-books, presentaties en infographics. Deze vormen van content kunnen middels allerlei kanalen worden verspreid om de doelgroep te bereiken. Het is wel duidelijk dat content een veelomvattend begrip is.

Het typerende van content in de context van contentmarketing is dat het niet per se gericht is op de verkoop van producten of services. De content heeft wel degelijk een connectie met producten, services en de conversie daarvan. Toch is conversie eerder een logisch gevolg van het verschaffen van relevante entertainment en/of informatie aan de doelgroep, dan dat het het uitgangspunt is.

Voorbeeld contentmarketing Blendtec

Blendtec is een goed voorbeeld van contentmarketing en de positieve effecten ervan. Blendtec verkoopt super sterke blenders. We gaan ruim 10 jaar terug in de tijd. Blenders waren toentertijd niet per se aantrekkelijke producten (inmiddels al veel meer door de health shakes trend). De marketingdirecteur van Blendtec vroeg zich af hoe hij de teleurstellende verkoopcijfers van Blendtec kon verbeteren.

Op een dag zag hij de stresstests die uitgevoerd werden om de kwaliteit van de blenders te waarborgen. Bij deze stresstests werden er allerlei voorwerpen geblend, waaronder paperclips, houtsnippers, knikkers, etc. YouTube was upcoming, waardoor het idee ontstond om een YouTube-kanaal te starten genaamd Will it blend? De oprichter van Blendtec test in de video’s allerlei producten in de ijzersterke BlendTec-blenders, met de vraag: will it blend? Van aanstekers, rubik’s cubes en make-up tot videospellen en mobiele telefoons. In 2006 is dit YouTube-kanaal opgericht. In het eerste jaar is het aantal conversies met 500% gestegen. En inmiddels heeft het kanaal al bijna 1 miljoen volgers!

De video’s van BlendTec zijn amuserend. Ze richten zich niet op sales, maar laten uiteraard wel zien hoe sterk de blenders zijn. Middels contentmarketing bindt BlendTec de doelgroep dus aan hun merk, met als gevolg een sterke toeme in conversies.

Contentmarketing is voor iedereen! Zoals blijkt uit het eerdergenoemde voorbeeld van BlendTec berust contentmarketing voornamelijk op het voordeel van klantenbinding. Die wens geldt voor ieder bedrijf, zowel B2C- als B2B-bedrijven. contentmarkting-bord
Tegenwoordig heeft bijna ieder bedrijf een website, waardoor de online concurrentie enorm is. Ieder bedrijf heeft online hetzelfde doel: gevonden worden door potentiële klanten en hen overtuigen. Contentmarketing is hét marketingmiddel om dit te bewerkstelligen. Het is gebleken dat contentmarketing leidt tot meer bezoekers, meer conversie en uiteindelijk meer winst. 75% van de marketeers realiseert positieve rendementen uit contentmarketing (Bron: AdAge). En wie wil dat nu niet? In het volgende hoofdstuk gaan we dieper in op de vele voordelen die contentmarketing met zich meebrengt.

Begrippen bij contentmarketing

Voor we alles in deze Contentmarketing Gids gaan bespreken, willen we eerst enkele relevante begrippen vernoemen:

  • SEO (Search Engine Optimization): ofwel zoekmachine-optimalisatie: zorgt ervoor dat je website goed te indexeren is door Google, zodat je hoog rankt in de zoekresultaten.
  • SEA (Search Engine Advertising): adverteren in zoekmachines zorgt ervoor dat je website bovenaan de zoekresultaten wordt weergegeven.
  • Organisch zoekverkeer: het zoekverkeer dat op jouw website komt via Google zonder dat je ervoor hebt betaald.online-verkeer
  • Betaald verkeer: het zoekverkeer dat op jouw website komt door betaalde advertentiecampagnes, bijvoorbeeld SEA.
  • Off-page factoren: de activiteiten rondom jouw website waar je geen invloed op hebt. Dit zijn o.a. externe links van andere websites en social media.
  • On-page factoren: de activiteiten op je website die je zelf beheert, zoals meta-tags, keywords en web-structuur.
  • Ranking: je plaats in de zoekresultaten.
  • White hat SEO: SEO zoals Google dat graag ziet: relevante en unieke content maken, zodat je hoog in de zoekresultaten komt.
  • Black hat SEO: door manipulatie hoger proberen te komen in de zoekresultaten.
  • Google penalty: de straf die Google je oplegt, omdat je via manipulatie hoger in de zoekresultaten probeert te komen.keyword
  • Crawlers: ‘robots’ van Google die je pagina’s beoordelen op kwaliteit.
  • Keywords: de zoekwoorden die mensen intypen in zoekmachines.
  • User-experience: de gebruiksvriendelijkheid van je website.
  • Bounce rate: hoeveel pagina-bezoekers de pagina na openen weer wegklikken. Een hoog bouncepercentage betekent veel snelle wegklikkers.
  • Call-to-action: een oproep aan de bezoeker om iets te doen.
  • Google AdWords: het advertentiesysteem van Google.
  • Google Analytics: een tool van Google die je inzichten geeft in je website statistieken.
  • Lead: een potentiële nieuwe klant
  • Title tag: de titel van je webpagina die in de zoekresultaten wordt weergegeven.
  • Meta-description: een korte beschrijving van je webpagina die in de zoekresultaten wordt weergegeven.

Besteed contentmarketing uit

Wij weten wat werkt. Door onze jarenlange ervaring hebben we veel data en daar kun jij van profiteren!

Hoofdstuk 2: De voordelen van contentmarketing

We hebben het begrip contentmarketing uitgebreid gedefinieerd. Dat contentmarketing vele voordelen met zich meebrengt is inmiddels waarschijnlijk al wel duidelijk. Per onderneming zijn de streefdoelen bij het inzetten van contentmarketing verschillend. Toch zijn er 6 belangrijke streefdoelen, en dus voordelen, te onderscheiden. Deze zetten we hieronder voor je op een rij.

Voordeel 1: Gevonden worden op internet

Een van de grootste voordelen van contentmarketing is dat je website beter gevonden wordt op het internet. Het zoekgedrag van de consument is veranderd. Online zoekgedrag van mensen is verplaatst van direct zoeken naar het zoeken via zoekmachines. Het komt tegenwoordig zelden voor dat de bezoeker jouw website bezoekt middels het intypen van de letterlijke URL. De meeste bezoekers komen dus op jouw website, omdat ze je gevonden hebben in de zoekresultaten van een zoekmachine. De grootste en meest vooruitstrevende zoekmachine is Google. Deze zullen we dan ook als uitgangspunt gebruiken in de verdere gids. Goed ranken in de zoekresultaten van Google is erg belangrijk. Dit leidt meer bezoekers naar je website. En meer bezoekers leidt tot meer conversies.

search-results

Voordeel 2: Bekendheid

Contentmarketing kan bekendheid geven aan je onderneming of merk. Door goede content te creëren, te publiceren en te promoten zullen (potentiële) klanten je onderneming of merk eerder vinden en herinneren. Ook is het zo dat wanneer leads je posts al eens eerder voorbij hebben zien komen, ze je naam eerder zullen onthouden en herkennen. Conversies in de online wereld draaien vooral om herkenning en vertrouwen. Contentmarketing helpt hierbij: wanneer bezoekers je merk herkennen en vertrouwen, zullen ze eerder iets aanschaffen, aanvragen of aanraden. Een belangrijk onderdeel in het genereren van bekendheid is social media. Social media is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Daarom is het goed om met jouw onderneming of merk een populair profiel op social media te hebben. Het verkrijgen van een populair profiel op social media hoeft helemaal niet zo ingewikkeld te zijn. Door met enige regelmaat content te plaatsen die interessant is voor je doelgroep, zal je populariteit stijgen, omdat je informatie of amusement verschaft én direct de interactie met je bezoekers aangaat. Het is eenvoudig om reeds bestaande content, bijvoorbeeld die op je website, te promoten via social media. Zo genereer je meer bezoekers, meer merkbekendheid en kun je je merkreputatie een bepaalde richting in sturen.

Voordeel 3: Merkreputatie

merkbekendheidConversies beginnen dus bij het generen van meer bekendheid, maar alleen bekendheid bij een merk is niet genoeg. Je (potentiële) klanten moeten ervan overtuigd zijn dat jouw merk ook daadwerkelijk kwaliteit levert. De relatie tussen kwaliteit en een bepaald merk heet ‘merkreputatie’. Als merk kun je dit enigszins beïnvloeden in je identiteit en imago. Je merkreputatie omvat echter wat anderen van je vinden en over je zeggen. Door relevante content te plaatsen laat je aan je bezoekers zien dat jij de expert bent in jouw vakgebied. Unieke hoge kwaliteit content leidt ertoe dat er over je onderneming of merk positief gedacht en gepraat wordt. Een goede merkreputatie hebben is niet alleen gunstig voor je klantenbestand, maar ook voor je relaties met bijvoorbeeld stakeholders. Door contentmarketing toe te passen kunnen je reputatie en marktaandeel dus positief beïnvloed worden.

Voordeel 4: Conversie verhogen

Nu je de eerste positieve resultaten van contentmarketing begint te merken, zul je zien dat ook het aantal conversies zal toenemen. Met goede kwalitatieve content kun je laten zien dat jij de expert bent. Je overtuigt de potentiële klant dat ze bij jou in goede handen zijn, en dat ze vooral niet naar de concurrent hoeven te gaan. Dit leidt uiteindelijk tot meer directe conversies. Ook kan contentmarketing ingezet worden om het aantal indirecte conversies te verhogen. Indirecte conversies vinden plaats bij content die niet direct tot sales leidt, maar waarbij je aan de gegevens van de potentiële klant komt. Bij indirecte conversies verzamel je dus leads, bijvoorbeeld door het aanbieden van een nieuwsbrief, whitepaper of webinar. conversie contentmarketing

Voordeel 5: Klanten binden en behouden

Nu je nieuwe klanten hebt aangetrokken, wil je deze natuurlijk ook behouden. Hiervoor kun je wederom jouw content inzetten. Klanten zijn niet steeds minder geïnteresseerd in alleen een product. Ze willen de merkbeleving en het verhaal rondom het product ervaren. Met contentmarketing kun je dit soort toegevoegde waardes extra toelichten. Hiermee bouw je relaties op met klanten.

Personalisatie is hierbij een belangrijk onderdeel geworden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan nieuwsbrieven die verstuurd worden op basis van interesses en het gedrag van de klant. Dergelijke kleine aanpassingen in je marketing kunnen al een groot verschil maken. Je klant is gebonden aan jouw onderneming of merk, wat een win-win situatie oplevert. Immers, een tevreden klant is de beste ambassadeur die er is.

Voordeel 6: Hogere ROI dan advertenties

Het belangrijkste voordeel voor ondernemers en marketeers voor het inzetten van contentmarketing is de hoge ROI (Return on Investment). De klant van tegenwoordig is aanzienlijk minder vatbaar geworden voor advertenties en reclame Daarentegen vertrouwen men redactionele content wel. Vandaar dat contentmarketing zich goed terugbetaalt, in de vorm van een stabiel en loyaal klantenbestand. Contentmarketing is een langetermijninvestering; het duurt enige tijd voordat je je investeringen ook terugziet in hogere omzetten.

Als bedrijven niet snel de winstcijfers zien, geven ze contentmarketing vaak al snel op. Dat is jammer, want de cijfers van het inzetten van goede contentmarketing liegen er niet om! Autoriteit en populariteit opbouwen, kost nu eenmaal tijd. En dus duurt het even voordat je bijvoorbeeld die hoge ranking en een positieve ROI hebt. Voor contentmarketing geldt: waar normaal de resultaten stoppen als het marketingbudget stopt, gaan de resultaten van contentmarketing eeuwig door.

Als je tot hier bent gekomen met lezen, ben je waarschijnlijk overtuigd van de positieve effecten van contentmarketing. In het volgende hoofdstuk vertellen wij je alles over de wereld en werking van zoekmachines.

Bekijk onze case van Hostnet

Hoofdstuk 3: De wereld van Google

Een van de grote voordelen van contentmarketing is het verbeteren van je vindbaarheid in Google. Om dit voordeel volledig te benutten, is het handig om te weten hoe zoekmachines werken. Google heeft in Nederland een marktaandeel van maar liefst 95%. Vandaar dat wij ons enkel richten op de werkwijze van Google. De zoekfunctie van Google is een complex algoritme. Dit algoritme probeert de gebruiker zo goed mogelijk te helpen met het vinden van relevante resultaten voor de ingevoerde zoekopdracht.

Google indexeert het internet door middel van crawlers. Deze beoordelen non stop de HTML-versies van webpagina’s op hun inhoud en kwaliteit. Na de beoordeling wordt je een plaats in de zoekresultaten toegewezen door de berekening in de algoritmes van Google. Google en online marketeers zijn constant in een kat-en-muisspel. Google probeert namelijk de zoekresultaten niet beïnvloedbaar te maken. En marketeers proberen juist de trucjes te achterhalen om de zoekresultaten wel te beïnvloeden. Met nieuwe updates in het algoritme sluit de zoekmachine-gigant de nieuwste SEO-technieken (Search Engine Optimization) uit. Marketeers blijven echter nieuwe updates uitpluizen en komen zo steeds tot nieuwe manieren om SEO toe te passen.

Search Engine Optimization (SEO)

Search Engine Optimization (SEO) is het optimaliseren van je website, zodat je beter gevonden wordt in de organische zoekresultaten. SEO is de gratis manier om meer bezoekers te genereren naar je website. Het wordt steeds moeilijker hoog te ranken in Google, omdat steeds meer bedrijven hiermee bezig zijn. Google doorziet de trucs die vroeger gebruikt werden om de zoekmachine te slim af te zijn (Black Hat SEO).

Bij Black Hat SEO wordt de website alleen geoptimaliseerd voor Google, zonder de waarde van de content voor de bezoeker te verhogen. Wanneer Google hierachter komt, daal je in ranking in de zoekresultaten. Het manipuleren van Google wordt soms zelfs afgestraft met penalty’s. Door zo’n penalty wordt je website niet meer weergegeven in de zoekresultaten, dus dat dien je zeker te voorkomen!

seo-google

Wanneer je White Hat SEO toepast, bijvoorbeeld met relevante links, goede keywords en een goede structuur op je website, optimaliseer je de content voor de bezoeker. Dit is het soort SEO-technieken dat Google graag ziet. Omdat White Hat SEO wel aangemoedigd wordt, hebben we hieronder een aantal van de meest voorkomende White Hat SEO technieken benoemd.

Linkbuilding

search-resultsOm goed uit te kunnen leggen wat linkbuilding is, neem ik je even mee in de geschiedenis van zoekmachines. Bij het ontstaan van de verschillende zoekmachines werd er gekeken naar de content op een website.

Hierbij telden de zoekmachines het aantal keer dat een woord op een pagina voorkwam en toonde aan de hand van dit cijfer de beste pagina. Google kwam daarentegen met een unieke aanpak. Deze aanpak heeft dit bedrijf marktleider gemaakt. Google telde namelijk niet hoe vaak een zoekwoord werd getoond op een website, maar hoe vaak er vanuit andere websites werd gelinkt (backlink) naar een pagina. Het woord dat linkt naar een andere pagina (anchortekst) werd gezien als het zoekwoord.

Door deze aanpak was Google in staat om meer relevante pagina’s te tonen dan de concurrenten. Relevante links naar jouw website zijn dus belangrijk voor Google. Hoe meer kwalitatief hoogwaardige webpagina’s naar jouw website linken, hoe groter jouw autoriteit wordt. Links naar jouw pagina kunnen zowel intern (andere pagina’s op jouw eigen website), als extern (van andere websites) zijn. Hoe hoger de kwaliteit van de pagina die naar jou linkt en hoe hoger de relevantie, hoe hoger de waardering van Google.

Linkbuilding kun je bijvoorbeeld bewerkstelligen door gastblogs voor andere websites te schrijven, waarin je linkt naar je eigen webpagina of blogpost. Belangrijk is dat deze gastblogs van goede kwaliteit moeten zijn. Linkbuilding begint dus bij het creëren van goede content. Niemand zal naar je willen linken als je slechte content hebt, omdat dat ook ten koste gaat van hun eigen SEO. Een waardevolle methode om te achterhalen of een link waardevol is, is door je af te vragen of je verwacht dat bezoekers ook echt op de link zullen klikken. Een waardevolle link is namelijk een nuttige link voor je lezer.

Keywords

De basis van je vindbaarheid in Google is het gebruik van relevante keywords (zoekwoorden). Via een keyword onderzoek kun je erachter komen met welke keywords je het best gevonden kunt worden in Google. Er zijn een aantal tools die je kunnen helpen om goede keywords te vinden, zoals de Google keyword planner, Strawberry en Yoast suggest. Deze zijn natuurlijk gestandaardiseerd. Het is ook een kwestie van je verstand gebruiken door zelf na te gaan of de keywords goed zijn om te ranken.

Je kunt mogelijke keywords vergelijken met de prestaties van bestaande vergelijkbare keywords. Zo weet je snel of een keyword de potentie heeft om goed te presteren. Ook is het nuttig zelf het keyword in te toetsen in Google om te kijken wat de concurrentie er al over gepubliceerd heeft en of je daar makkelijk tussen kunt komen. Op basis van je onderzoek maak je een keyword planning. Welke keywords zijn specifiek genoeg om eerst in te zetten? Hoeveel keywords gebruik je voor welke onderwerpen?

Vroeger moest je voor ieder keyword een specifieke pagina aanmaken. Tegenwoordig kan Google veel beter meerdere keywords aan een pagina koppelen. Daarom kun je het beste per onderwerp een pagina maken en die kan dan meerdere keywords toekennen. De keywords kun je met name laten terugkomen in je titel, kopteksten en de eerste alinea’s op je webpagina.

Content kwaliteit

Vanuit de contentmarketing zien we nog vele mogelijkheden om hoger te ranken in Google. De algoritmes van Google die bepalen hoe hoog je content scoort in de zoekresultaten zijn extreem ingewikkeld, maar simpel gezegd kijkt Google naar drie dingen: relevantie, autoriteit en hoe uniek de content is die je publiceert.

  • Relevantie wil zeggen dat content relevant moet zijn voor de website en webpagina én dus moet voldoen aan de verwachtingen. Om een simpel voorbeeld te noemen: als je een website hebt over het repareren van laptops, moet je zoveel mogelijke relevante informatie daarover publiceren. Ook de keywords die je gebruikt, moeten in lijn liggen met dit onderwerp en niet uitsluitend dienen om bezoekers naar je website te lokken.
  • Autoriteit wil zeggen dat je laat zien dat je verstand van zaken hebt en je expert bent op een bepaald gebied. Google bepaalt de autoriteit van een website voor een groot deel door het aantal ontvangen backlinks te bestuderen. Door veel relevante links van andere websites naar jouw pagina te bemachtigen, concludeert Google dat andere websites jouw pagina als autoriteit zien.
  • Uniek betekent dat de content nog nergens anders te vinden is. Jouw content is zelf gecreëerd en voegt nieuwe waarde toe aan het internet. Je kunt voor je nieuwe content wel bestaande bronnen gebruiken, zolang jouw content maar niet gedupliceerd is. Je moet dus niet alleen content herschrijven. Probeer jezelf nieuwe vragen te stellen die de doelgroep ook zou stellen, en probeer deze op jouw website te beantwoorden.

Website structuur

Zowel de website als de content op de website moeten gestructureerd zijn, zodat Google jouw website goed kan indexeren. De structuur van je website moet een piramidevorm hebben: de website moet bestaan uit hoofdcategorieën (bijvoorbeeld: home, assortiment, contact), subcategorieën (bijvoorbeeld: dames, heren, kinderen) en misschien wel sub-subcategorieën (bijvoorbeeld: schoenen, kleding, accessoires).

In de HTML-code moet duidelijk zijn om welke pagina het gaat en hoe er tussen de pagina’s wordt gelinkt. Zo zal de subcategorie naar alle sub-subcategorieën linken en andersom. De pagina’s zelf moeten ook structuur hebben. Hier gaat het voornamelijk om de opbouw van de pagina. Mensen lezen op het internet op een scannende manier. Het is heel belangrijk voor zowel Google als de bezoeker om het overzicht te bewaren. Dit kan door gebruik te maken van tussenkopjes, alinea’s en daarmee een duidelijke structuur om de tekst prettig leesbaar te maken.

Mobielvriendelijke website

Anno 2017 is de mobiel niet meer weg te denken uit ons leven. Even snel iets opzoeken op onze telefoon moet daarom zo snel en makkelijk als mogelijk zijn.  Om deze reden hecht Google tegenwoordig veel waarde aan responsive en mobielvriendelijke websites. Pagina’s moeten snel laden (binnen 2 seconden), overzichtelijk zijn, geen spam bevatten en makkelijk te lezen zijn.

Bovendien heeft de mobiele weergave van je website een andere opmaak nodig dan de weergave van je website op een laptop. Op mobiel leest de bezoeker scannend en wil dus snel zijn vraag beantwoord hebben. Het is dan ook verstandig om je mobiele website daarop in te richten. Een nieuwe ontwikkeling is AMP (Accelerated Mobile Pages). Dat is een uitgeklede website, speciaal voor mobiel, waarop de belangrijkste content te vinden is. Een AMP is tevens belangrijk omdat het de laadsnelheid van een website verhoogd, waardoor bezoekers minder snel afhaken. Websites die gebruikmaken van AMP’s krijgen om deze redenen voorrang in de zoekresultaten van Google.

Bounce rate

clickableDe bounce rate is een getal dat laat zien hoeveel procent van je bezoekers slechts één pagina bekijkt. Over het algemeen geldt: hoe lager dit percentage is, hoe relevanter je website is.

Het is belangrijk dat de bezoeker lang genoeg op een pagina blijft om je content te kunnen lezen. Dit kan door je website slim te structureren en veel informatieve content te plaatsen. Google doet op zijn eigen webste aanbevelingen aan waar de content op je website aan moet voldoen.

 Search Engine Advertising (SEA)

Het is mogelijk te adverteren in de zoekresultaten van Google. Het optimaliseren van advertenties wordt Search Engine Advertising (SEA) genoemd. Je kunt zelf het budget instellen. Door het juiste budget en de juiste keywords te gebruiken, verhoog je de doorklikratio. Deze manier is interessant, omdat (potentiële) klanten doelgericht op zoek zijn naar informatie. De clicks naar jouw pagina zijn dus relevante clicks.

De laatste jaren zijn de kosten per klik (Costs Per Click) enorm toegenomen. Door de concurrentie zijn de kosten voor één klik op een advertentie meestal boven de €1 uitgekomen. Hierdoor zijn veel bedrijven (goedkopere) alternatieven aan het overwegen, zoals meer investeren in contentmarketing.

Algemene aanbevelingen van Google

  • Maak een website vooral voor uw gebruikers, niet voor zoekmachines.
  • Misleid uw gebruikers niet.
  • Denk aan wat uw website uniek, waardevol of boeiend maakt voor gebruikers. Zorg ervoor dat uw website opvalt tussen andere websites in uw branche. 

Deze aanbevelingen kunnen worden bewerkstelligd middels het hanteren van een goede contentstrategie. Hier gaan we in het volgende hoofdstuk verder op in.

Besteed contentmarketing uit

Wij weten wat werkt. Door onze jarenlange ervaring hebben we veel data en daar kun jij van profiteren!

Hoofdstuk 4: De contentstrategie

Contentmarketing vereist een goed uitgedachte strategie. Buiten dat de content kwalitatief moet zijn en je aan de SEO-richtlijnen moet voldoen, komt er meer bij kijken. Zonder een doel en een plan van aanpak gooi je je content in de zee van internet en happen er misschien maar enkele verdwaalde vissen. Een contentstrategie helpt je bij het bepalen van de juiste koers. Zo bepaal je wat voor content je gaat produceren, in welke vorm en hoe je ervoor zorgt dat je boodschap bij de doelgroep binnenkomt. Het vergt een investering van tijd en geld, maar het zorgt ervoor dat je daarna veel efficiënter werkt en dat de gewenste resultaten worden behaald.

de-contentstrategie

Waarom is een contentstrategie nodig?

content-creatieOm een succesvolle contentstrategie uit te voeren, is het belangrijk dat de basis van je bedrijfsvoering op orde is. Als het bedrijf niet op orde is, zal een contentstrategie weinig effect hebben. Je bedrijf moet een heldere missie, visie en bedrijfsidentiteit hebben, want van hieruit wil je ook passende content creëren. Daarbij moet je website geoptimaliseerd zijn. Hoe goed je content ook is, als de website niet op orde is, zullen bezoekers en Google afhaken.

Wat zit er in een contentstrategie?

Er is niet één algemeen antwoord op de vraag ‘Wat zit er in een contentstrategie?’, want het is altijd maatwerk en per bedrijf verschillend. Contentstrategieën vertonen over het algemeen wel veel overeenkomsten. Zo bestaan bijna alle contentstrategieën uit 2 onderdelen: een analyse en een plan van aanpak. Bij Contany.nl stellen we dagelijks contentstrategieën op voor bedrijven. We onderscheiden de Contentstrategie Starter en de Contentstrategie Pro. Hierin komen de volgende elementen aan bod: contentstrategie starter pro contany

Uitbesteden of niet?

Om de kwaliteit van de contentmarketing te waarborgen heb je een goede contentstrategie nodig. Het opzetten van een contentstrategie vergt veel tijd en kennis, waar je misschien hulp bij nodig hebt. Als je niet de kennis maar wel de financiële middelen in huis hebt, kun je ervoor kiezen om dit proces uit te besteden aan freelancers of een gespecialiseerd bureau, zoals Contany.nl. Hieronder hebben we de opties uiteengezet:

  • Eigen medewerkers zijn het gemakkelijkst te controleren, te sturen en bovendien zijn ze erg betrokken. Deze optie is het goedkoopst, al is een nadeel van deze optie dat er vaak een gebrek aan kennis of tijd is.
  • Freelancers zijn een duurdere optie, die minder management vereist. Deze optie brengt als nadeel met zich mee dat freelancers minder betrokken zijn bij jouw organisatie. Het kan een tijd duren voor de freelancer jouw normen, waarden en gedachten volgt.
  • Gespecialiseerde bureaus nemen je werk uit handen waar jij geen tijd of kennis voor hebt. De methodes van een bureau zijn minder te controleren. Wel kunnen gespecialiseerde bureaus eerdere cases en statistieken van bedrijven uit jouw branche gebruiken. Zorg dat je je goed laat informeren over het proces en vergelijk meerdere partijen.

Een contentstrategie kun je zelf maken, via eigen werknemers, freelancers of door een bureau. Contany neemt je de zorg graag uit handen met onze service voor de contentstrategie. Zo ben je er zeker van dat de kwaliteit gewaarborgd is.

Inhoud Contentstrategie Contany

Situatieanalyse

Dit onderdeel is het startpunt van de gehele strategie. Onderstaande punten komen aan bod:

  • Doel & motivatie: Welk doel wil de klant bereiken met contentmarketing? Wat is de motivatie om een contentstrategie te laten uitvoeren? Zijn er specifieke pijnpunten waar het bedrijf tegenaan loopt?
  • Core business, USP’s & merkbeleving: Wat zijn de belangrijkste producten of diensten? Met welke USP’s onderscheidt de website zich van de concurrentie? Welke merkbeleving wil het merk creëren?
  • Doelgroep: Wat is de doelgroep waar we ons op gaan focussen? Hoe ziet de ideale klant eruit en waar houdt deze zich mee bezig?
  • Nulmeting: Hoe staat de website er op dit moment voor naar aanleiding van de gegevens uit Google Analytics? Wat is de positie in het social medialandschap?

Websitetechniek

Zoals eerder benoemd, is het van groot belang dat de websitetechniek op orde is. Hiervoor kijken we naar onderstaande punten en geven we advies:

  • Snelheid: Ondervindt de bezoeker belemmeringen in de laadtijd van de website?
  • Responsiveness: Past de website zich goed aan naar verschillende schermformaten?
  • Overige technische problemen: Hierin benoemen we overige technische problemen die we gevonden hebben op de website.

Contentanalyse

Binnen de contentanalyse kijken we naar de huidige content op de website en op social media. Met content bedoelen we onder andere teksten, afbeeldingen, infographics, video’s en blogs. Welke content werkt? Welke verbeterpunten zijn er mogelijk ten behoeve van de doelstellingen en het aanspreken van de doelgroep?

  • Look & feel: Sluit de lay-out van je website aan bij de merkbeleving die het merk wil creëren?
  • Soorten content: Welke soorten content zien we op de website?
  • Webteksten: Zijn de webteksten van goede kwaliteit? Is de leesbaarheid goed? Vinden we gedupliceerde teksten op de website?
  • Indeling content: Kan de bezoeker makkelijk navigeren op de website? Is de gewenste informatie snel te vinden?
  • Conversie & usability: Zijn er pijnpunten op de website die het behalen van de doelstellingen kunnen belemmeren?
  • SEO-optimalisatie: Zijn de webteksten SEO-geoptimaliseerd? Maakt de website gebruik van een goede heading structuur en meta-tags?
  • Social media: Wat zijn de best scorende berichten? Sluit de inzet van de social mediakanalen aan bij de doelstellingen en de doelgroep?

Concurrentieanalyse

Wanneer we de verbetermogelijkheden van de huidige content hebben aangegeven, kijken we naar de kansen en bedreigingen door de concurrentie te bestuderen. We kijken we naar hun huidige contentmarketing activiteiten. Welke vormen van content worden gebruikt door de concurrenten? We sommen de belangrijkste plus- en minpunten van elke website van de concurrent op en vergelijken het linkprofiel met dat van jouw website.

  • Website analyse Wat zijn de belangrijkste plus- en minpunten op de websites van de 3 belangrijkste concurrenten?
  • Social media analyse: Hoe zetten de belangrijkste concurrenten hun social mediakanalen in?
  • Linkprofiel: Hoe zien de linkprofielen van de website en die van de concurrenten eruit?
  • SWOT-analyse: Wat zijn de sterke en zwakke punten ten opzichte van de concurrentie? Waar liggen goede kansen en welke bedreigingen zijn er?

Plan van aanpak

Na de analyses volgt het belangrijkste onderdeel, het plan van aanpak. In het plan van aanpak bepalen we met welke vormen van content de gewenste doelen bereikt kunnen worden. Hierbij beginnen we met een content brainstorm, waarna we de strategie bepalen. Er worden zowel verbeterpunten aangegeven als nieuwe ideeën uitgezet. We stellen een globaal advies op wat we daarna uitwerken tot een concrete actielijst op volgorde van prioriteit. In de brainstorm gebruiken we onze ideeënboom als uitgangspunt. Dit is een overzicht van mogelijke diensten voor onze klanten.

Linkbuilding

Linkbuilding op blogs is tegenwoordig onmisbaar om organisch gevonden te worden. Zonder goede links op je content is het zeer lastig om bovenaan in Google te komen. Bij Contany.nl hebben we daarom het platform Hulc ontwikkeld. Hierop kun je gratis een campagne plaatsen. Je ontvangt voorstellen van relevante publishers en bloggers die jouw externe content en backlinks verzorgen.
content ideeën
Dit is een overzicht van mogelijke diensten voor onze klanten. We gebruiken dit vooral tijdens de brainstorm om te achterhalen welke diensten de meest interessante zijn voor een klant.

Blogservice

De Blogservice van Contany.nl wordt meestal ingezet voor klanten die graag willen bloggen op hun website maar er zelf geen tijd of mankracht voor hebben. In het advies dat in de contentstrategie wordt gegeven, worden vaak al een aantal onderwerpen voor blogs bedacht. Deze worden in overleg met de klant aangepast waar nodig, waarna een vaste tekstschrijver gezocht. We brengen de klant in contact met de schrijver en zo zal er twee, drie of vier keer per maand een blog aangeleverd worden. Bij Contany werken we niet met vaste contracten voor de klant, maar met een contentkalender. Deze is drie maanden in het vooruit gepland. Zo weten de klant en de tekstschrijver beiden waar ze aan toe zijn en wat ze kunnen verwachten. Deze frequentie houdt de website levendig, de lezers geboeid en de kosten beheersbaar.
infographic-contentpromotie

Linkservice

Zoals voorheen aangekaart raden wij voor veel klanten linkbuilding aan. Linkbuilding op blogs is vandaag de dag onmisbaar, omdat Google er nog steeds veel waarde aan hecht. Bij Contany.nl maken we gebruik van onze eigen linkservice: een netwerk van bloggers en influencers die bereid zijn bedrijven te promoten.

Social Media promotie

Als je content gepubliceerd hebt is het belangrijk deze ook te promoten, zodat je content bij (potentiële) klanten terecht komt. Tegenwoordig is promotie onmisbaar om je content te laten slagen. Er wordt zo ontzettend veel goede content gepubliceerd, dat enkel publiceren en afwachten niet genoeg is. Men zal je content niet vinden of nauwelijks vinden. Door de doelgroep te onderzoeken zien wij bij welke social media kanalen de meeste kansen liggen. Hier gaan we vervolgens de content op promoten. Zo zorgen we ervoor dat er frequent gepost wordt onder de naam van de klant, en dat de interactie tussen het bedrijf en diens klanten stabiel of verhoogd wordt. Om je content naar een hoger niveau te tillen, geven we in het volgende hoofdstuk nog waardevolle tips en tricks voor contentmarketing.

Hoofdstuk 5: Waardevolle tips voor contentmarketing

Om ervoor te zorgen dat zowel je content als je contentstrategie succesvol zullen uitpakken hebben we hieronder een aantal van de belangrijkste tips voor je verzameld en op een rijtje gezet.

Tips voor een goede contentstrategie

  • target-groupDoe een nulmeting van je website. Welke pagina’s scoren goed? Waarom scoren ze goed? Leer van successen en maak een lijst van pagina’s die beter moeten.
  • Bepaal je metrics (KPI’s). Hoe ga je je resultaat meten? Denk aan aantal sessies van de gehele website, lezers van de blogs, aantal aanvragen of verkopen, omzet, etc.
  • Bestudeer de concurrentie. Hoe goed is de huidige content van de concurrentie? Wat voor soort content hebben zij op hun website staan en wat missen ze? Wat kun jij beter doen?
  • Maak je website niet alleen voor Google, maar richt je op je bezoeker. Tegenwoordig zijn gebruikersstatistieken zoals Time on page en het gedrag van een bezoeker super belangrijke indicatoren voor Google. Oftewel, als je het de lezer naar de zin maakt, zal Google ook tevreden zijn.

Tips voor het schrijven van goede content

  • Bepaal je schrijfstijl en wees consistent daarin. Maak van tevoren de keuze in welke vorm je schrijft: wij, je of ik? Formeel of informeel?
  • Breng je doelgroep in kaart door de ideale lezer te schetsen. Wie wil je bereiken? Waar bevindt deze doelgroep zich? En hoe ga je hen bereiken?
  • Als je je doel en doelgroep weet, is het natuurlijk van belang te weten wat je wilt publiceren en met welke middelen. Zorg dat wat je creëert die binnen jouw bedrijfsidentiteit past. Wordt het tekst, audio of visueel? Wat vind je leuk om te doen? Schrijf je graag of ben je visueel ingesteld. Je content moet bij je bedrijf, maar ook bij jou passen.
  • Bepaal je onderwerpen en analyseer de meest voor de hand liggende keywords voor deze onderwerpen. Maak een lijstje met keywords waar je op gevonden wilt worden.
  • Denk na over de informatiebronnen en of die betrouwbaar zijn. Wikipedia is voor bloggen niet altijd je beste vriend. De informatie is onbetrouwbaar, maar bovenal kun je het voor dat specifieke onderwerp organisch in ieder geval niet winnen van Wikipedia. De autoriteit van Wikipedia is simpelweg te hoog. Beter is het om bijvoorbeeld een publicatie van een universiteit te gebruiken als bron en dit luchtig en visueel te maken.
  • We hopen dat je dit al bedacht hebt, maar spel- en taalfouten kunnen afbreuk doen aan je professionaliteit! Zorg dat iemand je werk altijd naleest. Hoe goed je ook in spelling bent, na intensief met een tekst bezig te zijn geweest, staar je je er blind op. Wie kan jou assisteren hierbij? Een top blog schrijf je nooit alleen!
  • Heel belangrijk: laat je contentcreatie even een dagje of twee liggen en kijk er dan opnieuw naar. Het is zo makkelijk om over een foutje heen te lezen, doordat je je blind staart op een tekst. Ook inhoudelijk is het belangrijk om feedback aan een ander te vragen voor verfrissende inzichten.

concurrentie

Blogs schrijven

Bloggen is de laatste jaren enorm populair geworden. Niet alleen jongeren houden tegenwoordig hun eigen blog bij, maar ook bedrijven proberen door middel van een blog hun doelgroep aan te spreken.

De voordelen van bloggen

  1. Met bloggen maak je goede content om je bedrijf vindbaar op Google te maken. Dat is, als je het goed doet tenminste. Door de juiste keywords in de blog te gebruiken optimaliseer je de SEO van je website. De content moet wel uniek en relevant zijn.
  2. De populariteit van bloggen bij bedrijven is niet verwonderlijk; via een blog blijf je onder de aandacht bij je (potentiële) klanten. Bovendien dient een blogfunctie als een lange termijn en gratis advertentiekanaal.
  3. De interne omgeving kan zich goed inlezen waar het bedrijf mee bezig is. Dit verhoogt de interne betrokkenheid met het bedrijf. Een sneeuwbaleffect hiervan is dat de geleverde diensten van een hogere kwaliteit kunnen zijn.
  4. Door relevante artikelen met goede keywords te publiceren wordt het bedrijf al snel beter vindbaar in de zoekmachines. Blogs zijn ook geschikt om in te zetten voor de social media. Deel je berichten op je social media en zorg dat mensen het ook kunnen delen. Dit creëert meer brand awareness.
  5. Met bloggen kun je je autoritaire positie in de branche verbeteren. Schrijven over jouw vakgebied en het delen van kwalitatief goede informatie straalt autoriteit uit. De organisatie laat zien dat ze een expert is. Veel bedrijven bloggen daarom voornamelijk informatieve artikelen. Ook zien klanten hierdoor waarom ze jou moeten kiezen.

Google waardeert blogs

Google hecht steeds meer waarde aan autoriteit van een website. Om hoog te scoren in de zoekmachine is het daarom van groot belang dat de blog actief is en de content van hoge kwaliteit. Het lastige van bloggen is dat je niet direct resultaat ziet. Veel van onze klanten geven aan dat ze weten dat het belangrijk is, maar dat ze niet weten wat het oplevert. Bij Contany.nl stellen we een contentstrategie en beginmetrics op zodat we ook de uiteindelijke verschillen kunnen meten om te zien wat de resultaten zijn. Het blijft een strategie voor de lange termijn, dus is een lange adem wel vereist.

Goede blog schrijven

Een goede blog schrijven begint bij een goed vooronderzoek. Het belang van relevante content en SEO is inmiddels duidelijk. Dit staat centraal in het vooronderzoek: welke vragen heeft mijn doelgroep? Bij welke keywords liggen kansen voor mijn blog?

Volg daarom deze checklist voor iedere blog:
Onze tekstschrijvers hanteren altijd de volgende checklist om te achterhalen of de blog voldoet aan de SEO-eisen. Algemeen

  • Meerdere malen de gekozen keywords gebruiken in de tekst, alsook in de titel en kopjes
  • Een sterke en omschrijvende afbeelding die in lijn is met de tekst en stijl van de website gebruiken

On-page optimalisatie

  • Krachtige titel van 50 tot 60 karakters, met daarin het belangrijkste keyword
  • Meta description van ongeveer 150 karakters met daarin het belangrijkste keyword, moet uitnodigend en omschrijvend worden geschreven
  • De URL is kort en omschrijvend, kan makkelijk gelezen worden
  • Er is slechts één H1 kopje gebruikt, vaak is dit al de titel.
  • Tussenkopjes moeten altijd in H2, H3, H4, etc zijn geschreven. Zorg voor een duidelijke structuur van tussenkopjes (H4 onder H3, H3 onder H2, etc.)
  • Let op dat je in de tussenkopjes de belangrijkste keywords of variaties daarop gebruikt. Gebruik niet 1 woord voor een tussenkopje, maar meerdere woorden of een zin.
  • Link naar relevante andere blogs op de website

Laat je blogs schrijven door onze professionals

Onze professionele tekstschrijvers kunnen ook jouw website van de allerbeste blogs voorzien.

Met deze tips en tricks kun jij succesvol contentmarketing toepassen voor jouw onderneming. Het is een strategie van de lange adem, maar als het aanslaat zul het je ontzettend veel “gratis” bezoekers, leads en sales ontvangen.

Nu je hebt gezien wat er allemaal bij komt kijken, is het begrijpelijk dat je je afvraagt hoe je dit allemaal het beste kunt aanpakken. Het beste is om gewoon te beginnen! Ieder begin is moeilijk, maar wij weten uit ervaring dat het de moeite waard is!

Jordi is een van de oprichters van Contany. Naast dat hij strategisch verantwoordelijk is voor Contany, voert hij de dagelijkse leiding over de snelgroeiende marktplaats voor advertorials Hulc.