Veel bedrijven zijn tegenwoordig bezig met content creatie. Het wordt een steeds grotere uitdaging om succesvolle content te creëren. De uitdaging vandaag de dag is een manier te vinden om de content te gebruiken voor groei. Bij Contany zijn we hier dagelijks mee bezig. Daarom neem ik jullie in deze blog mee in een korte verdieping van de raakvlakken van Growth hacking en Contentmarketing.

Content marketing

De laatste jaren is content marketing een enorm populaire vorm van online marketing. Uit een recent onderzoek uitgevoerd door Emerce blijkt dat 79% van de B2B marketeers de focus legt op contentmarketing.

Het doel van content marketing is de (potentiële) klant naar de volgende fase in de customer journey te leiden. Dit doe je door het aanbieden en verspreiden van content die de vragen van de doelgroep beantwoorden.

Nu veel marketeers zich richten op content moet je ervoor zorgen dat jouw content ver boven de content van de concurrenten springt. Door de overload aan content moeten we slimme trucjes en handigheden gebruiken om de aandacht van de doelgroep te krijgen. En daar ligt precies het raakvlak met Growth hacking.

 

Strategische partner nodig bij Content marketing?

We starten met een contentstrategie. Vervolgens bepalen we samen welke delen je zelf kan oppakken en waar wij je bij kunnen helpen!

Growth hacking

Growth hacking is een vorm van online marketing. De term growth hacking is in 2010 in het leven geroepen door Sean Ellis. Ten opzichte van de klassieke vormen van marketing gaat growth hacking uit van aannames die met testen moeten aantonen wat wel en niet werkt. Bij klassieke vormen van marketing wordt eerst data verzamelt, vervolgens wordt deze data geanalyseerd. Uit deze analyse komt een theorie dat de resultaten verklaard.

Growth hacking is een continue proces van de optimalisatie van marketing en producten of diensten met als doel het bedrijf te laten groeien. Snelle en innovatieve experimenten volgen elkaar op om zo snel mogelijk waardevolle data te verzamelen om de business te laten groeien. Voorbeelden van een aantal bekende en succesvolle growth hacks:

Hotmail

In 1996 lanceerde hotmail haar dienst. Een periode waarin veel mensen nog dachten dat internet iets tijdelijks was dat wel weer over zou waaien. Daarnaast maakten mensen veelal gebruik van Outlook, Hotmail was als webbased gratis emailservice in die tijd nogal revolutionair. Hotmail kwam er in de eerste weken na de lancering achter dat 80% van de nieuwe aanmeldingen kwam door een aanbeveling van een vriend. Zo kwam een van de investeerders op het idee om onder elke email een klein bericht toe te voegen. Deze hack leidde binnen 18 maanden tot 12 miljoen gebruikers, wat 20% van de email gebruikers was in die tijd!

Dropbox

Dropbox groeide dankzij hun referral programma. In 2010 startte Dropbox met het weggeven van 16GB extra opslagruimte. Als je gebruiker hoefde je hiervoor alleen maar een bekende uit te nodigen. In 15 maanden tijd groeide Dropbox hierdoor van 100.000 leden naar meer dan 4 miljoen leden!

De eerder geschetste voorbeelden waren baanbrekende hacks die grote impact hadden op de groei van het bedrijf. Deze hacks zijn daarna door veel bedrijven zijn gekopieerd. Echter is growth hacking in de praktijk veelal kleine vooruitgangen die elkaar snel opvolgen door het snelle experimenten.

Content hacking

Wanneer we contentmarketing combineren met growth hacking spreken we ook wel van content hacking. We nemen de growth hackers mindset mee in de contentstrategie.

Content hacking is een proces van het vinden en analyseren van succesvolle content en dit als input te gebruiken voor je eigen content. Is het allemaal nog een beetje duister? Ik neem je mee in een concreet stappenplan.

1. Bepaal het onderwerp

Bepaal het onderwerp waar je content voor gaat maken. Vervolgens onderzoek je of de doelgroep interesse in het onderwerp heeft. We kijken naar verschillende manieren om dit te onderzoeken.

Keyword onderzoek

Een Keyword onderzoek doe je wanneer je een SEO-doel met de content hebt. Uit een keyword onderzoek kun je concluderen of er een zoekintentie is over het onderwerp en de daaraan gerelateerde relevante vragen; oftewel is er behoefte bij de doelgroep aan deze informatie?
Voor veel marketeers houdt de research na het keyword onderzoek op. Bedrijven die in een niche opereren zullen uit een keyword onderzoek echter nooit de benodigde informatie kunnen halen; de maandelijkse zoekopdrachten naar hun producten zijn meestal nihil. Laat een keyword onderzoek nooit doorslaggevend zijn als het gaat om te produceren content. Voor bedrijven die niet in een niche opereren en wel relevante zoekopdrachten kunnen omzetten in onderwerpen voor content; zie het als een extra informatiebron. Er zijn veel meer mogelijkheden om te achterhalen wat er bij jouw doelgroep speelt.

Bevind je onder de doelgroep

De doelgroep is online op zoek naar antwoorden en laat hierbij online haar sporen achter. Als je zorgt dat je op de plek bent waar de doelgroep zich ook bevindt, vind je hier een bron van informatie. Enkele voorbeelden van plekken waar je aan kunt denken zijn:

  • Facebook- en Linkedin groepen

Op social media kun je in groepen (waar je doelgroep zich bevindt) zien welke discussies er gaande zijn en welke vragen er worden gesteld. Ook kun je een vraag stellen of een poll oprichten om erachter te komen welke informatiebehoefte er bij de doelgroep is.

Zo deed ik onlangs een oproep in een Linkedin Groep voor input voor deze blog.

  • Forums

Deze pagina’s worden bezocht door mensen die graag over een bepaald onderwerp praten of hier een vraag over hebben.

  • Online supportpagina of klantenservice

De meest waardevolle informatie over de vragen die bij de doelgroep spelen komen binnen bij de klantenservice of online support. Een bron van informatie die je zeker kan gebruiken voor de input van je content.

2. Schrijf 10x content

Het uitgangspunt van ‘10x content’ is content te schrijven dat tien keer beter is dan de huidige content die er geschreven is over het onderwerp.

We beginnen met een onderzoek naar de huidige content die er over het onderwerp geschreven is.

Google

Typ het onderwerp in in Google. Analyseer de resultaten van de eerste pagina. Hoeveel woorden zijn de artikelen? Welke onderwerpen snijden ze in de blog allemaal aan? Hoe is de leesbaarheid van het artikel?

Tip: Schrijf tijdens je analyse op wat je goed vindt van de artikelen die je analyseert. Dit kun je als input voor je eigen content gebruiken.

Tool: Buzzsumo

Met Buzzsumo kun je achterhalen welke artikelen over een bepaald onderwerp veel engagement hebben opgeleverd op social en welke veel backlinks hebben ontvangen van andere websites. Wat ik zelf een groot nadeel vindt van Buzzsumo is dat Linkedin hier niet in wordt meegenomen.

Analyseer de artikelen die de meeste engagement hebben opgeleverd. Wat is er zo goed aan deze artikelen? Neem dit mee in het schrijven van jouw artikel. En vooral ook; waar liggen de kansen om ‘10x content’ te kunnen schrijven.

Nu je de artikelen hebt geanalyseerd die het best scoren in Google en de meeste engagement opleveren op social, is het tijd om te gaan schrijven!

3. A/B testing

Nadat je de content hebt geschreven is het tijd voor de A/B test. Eerder deed je al onderzoek welke artikelen hoog rankte in Google en welke artikelen veel engagement opleverde op social of veel backlinks ontvingen.

  • Kun je hier patronen in ontdekken?

Bijvoorbeeld: De artikelen die veel engagement opleverde bevatten veel beeldmateriaal

  • Schat het succes door het gebruik van dit patroon in

Bijvoorbeeld: Artikelen die het meeste engagement opleveren bevatten veel beeldmateriaal

  • Bedenk een theorie achter deze patronen

Bijvoorbeeld: De doelgroep wil graag artikelen die ondersteund worden met veel beeldmateriaal

  • Richt hier een A/B test voor in.

Een goede tool hiervoor is Google optimize. In een eerdere blog over A/B testen lieten we al zien hoe dit precies werkt.

  • Analyseer de resultaten van de A/B test. De winnende versie gebruik je als basis van het artikel. Vanaf dit punt kun je eventueel andere bevindingen van je onderzoek testen en start je weer met een hypothese op basis van de patronen.

4. Analyseer

Zoals ik al eerder aangaf in deze blog is data een belangrijk onderdeel van Growth hacking. Het gaat erom dat je steeds leert van de resultaten en steeds een stukje ‘slimmer’ wordt in het bereiken van groei. Tools die wij voor analyse veel gebruiken zijn Google Analytics, Google Search Console en Hotjar.

Content hacks

Tot slot deel ik met jullie nog een aantal hacks die wij bij Contany regelmatig gebruiken.

1.Test titels met A/B testing

Schrijf meerdere titels op die je kunt bedenken. Kies daarvan de twee beste en test deze met een A/B test. Het klinkt wellicht voor de handliggend maar de titel is het belangrijkste onderdeel van de content.

2. Zorg dat de content shareable is

We willen natuurlijk allemaal dat de content wordt gedeeld zodat het bereik groter wordt. Hoe gemakkelijk is het voor de lezers om de content te delen? Zorg ervoor dat de share buttons op de juiste plek staan. Dit kan je eventueel testen met een A/B test. Plaats ook niet te veel buttons, dit leidt tot keuzestress. Beperk je tot de platform dat het meest relevant is.
Tip: kijk verder dan de standaard share-buttons zoals Facebook en Linkedin. We delen liever niet in het openbaar. Denk ook aan share-buttons als Whatsapp, Facebook Messenger en Slack.

3.Verzamel inbound links door het herschrijven van content

Ben je opzoek naar inbound links? Heb je deze tactiek als eens overwogen?

  • Typ een onderwerp in in Google
  • Haal de resultaten door de MOZ link explorer tool om te zien hoeveel backlinks de artikelen hebben en welke websites er naar het artikel linken.
  • Herschrijf de geschreven content met de ‘10x content’ gedachte
  • Schrijf de websites aan die linken naar de artikelen die het hoogst scoorde in Google. Geef hierbij aan dat je een geupdate versie hebt die dieper op het onderwerp ingaat.

4. Maak een video van de content

Video’s zijn een populaire vorm van content. Heb je een goed artikel geschreven? Maak er dan een korte video bij. Een handige tool om hiervoor te gebruiken is Lumen5.