Vrijdag 15 september waren Jordi (founder Contany) en Sophie (contentmarketeer) al vroeg uit de veren. Om 7 uur ’s ochtends vlogen zij naar Londen om het brightonSEO congres bij te wonen. Het grootste SEO evenement van Europa, waar contentmarketeers en SEO specialisten samenkomen om te netwerken, nieuwe ontwikkelingen te delen en van elkaar te leren.

In deze blog brengt Sophie verslag uit van deze gezellige, en bovenal leerzame dag. Daarnaast delen we graag de belangrijkste tips en trends met je!
brighton seo contany

brightonSEO: het programma

Om 8 uur kwamen we aan in Brighton. Onder het genot van een sloot koffie namen we het programma door. Het programma bestond uit 4 rondes van trainingen, waarbij er steeds 3 specialisten aan het woord zouden komen.

Iedere ronde moesten we een keuze maken uit 8 trainingen. Na lang wikken en wegen, besloten we dat Ranking Factors, Advanced Keyword Research, Link Building & Onsite Content voor ons het meest relevant zouden zijn.

SEO tools en SEO bedrijven

In The Brighton Centre belandden we allereerst in de wereld van de SEO tools. Vele grote SEO tools en bedrijven hadden een stand, waar je je kon laten informeren.

Onze tools-expert Jordi liet zich goed informeren over de eventueel bruikbare tools voor Contany. Een leuke bijkomstigheid was dat we overspoeld werden met give-aways: van smoothies en ijsjes tot boeken en powerbanks.

Hoe goed bekijk jij jouw backlink profiel?

In de eerste training kwamen drie sprekers aan het woord over ranking factoren. De eerste spreker, Christoph Cemper van LinkResearchTools, legde uit hoe je backlinks naar jouw website moet interpreteren.


Waar we als marketeers vaak kijken naar de goede links naar een website, is het verstandiger om alle backlinks door te nemen. Welke links kun je beter kwijt zijn dan rijk?

Want het kan zomaar zo zijn dat een webpagina of subfolder op jouw website door slechte backlinks een penalty heeft, zonder dat je het in de gaten hebt! Zo kun je dus veel bezoekers mislopen. Geef daarom je slechte backlinks van ‘spammerige’ websites door aan Google Webmaster Tools.

Linkbuilding: kwaliteit ver boven kwantiteit

Het uitgangspunt van de eerste tips was een terugkerend onderwerp in alle trainingen. Het draait nu echt echt echt niet meer om het aantal links naar jouw website. Het gaat erom dat je goede links hebt van goede en relevante verwijzende domeinen.

Maar hoe weten jij én Google dat een backlink goed is? Ook hier is het antwoord voor de hand liggend. De belangrijkste voorwaarden aan een goede backlink zijn tegenwoordig:

  1. Levert de backlink bezoekers op naar jouw website? En is de link daarmee dus op een relevante webpagina geplaatst?
  2. Worden deze bezoekers daadwerkelijk klanten?

Het is dus aan te raden om de komende tijd te focussen op linkbuilding met goede en relevante websites waar jouw doelgroep zich op bevindt. Voor ons een fijne bevestiging van de weg die we zijn ingeslagen met ons linkbuilding en influencermarketing platform Hulc.

Brighton SEO congres

“Je moeder is een ranking factor”

Het genereren van links voor je doelgroep, komt ook terug in andere ranking factoren. “Je moeder is een ranking factor”, leerde SearchMetrics ons. De moraal van deze uitspraak was: bedenk hoe je ouders, grootouders, zussen, broers of kinderen informatie tot zich willen nemen. Ofwel, probeer vanuit je doelgroep te denken, in plaats van vanuit SEO.

Denk je vanuit je doelgroep, dan volgt de waardering van Google vanzelf.

Tijd voor een Majestic lunch

Na de eerste twee trainingen was het lunchtijd. Majestic had ons uitgenodigd voor een gratis lunch, waarbij er de gelegenheid was om te netwerken. We werden verrast met een uitgebreid buffet met brood, salades, kazen en charcuterie. En wonder boven wonder scheen de zon in Brighton, dus deden we nog een biertje aan het strand.

brighton majestic lunch

Lokale SEO: een belangrijk focuspunt!

Na de lunch werden de trainingen voortgezet. Onze bevindingen delen we graag met je in de vorm van praktische tips.

Lokale SEO voor meer conversie

Met de wetenschap ‘genereer links die bruikbaar zijn voor je doelgroep’ is tevens de trend van het inzetten van lokale SEO verklaard.

Wist je dat 28% van het lokale zoekverkeer leidt tot conversie? En dat 76% van de mensen die lokaal zoeken, binnen 1 dag het desbetreffende bedrijf in het echt bezoeken? Probeer je dus de komende tijd met linkbuilding ook te richten op lokale websites.

linkbuilding congres seo brighton

Lokale SEO backlinks verzamelen

Hoe? Het is ten eerste belangrijk dat Google weet in welke omgeving je bedrijf zich bevindt. Meld je bedrijf dus aan op Google Mijn Bedrijf en label de NAW-gegevens op je website.

Daarna kun je eenvoudig lokale backlinks verzamelen. De overeenkomst tussen jouw domein en het verwijzende domein is in dit geval de locatie en dus niet per se de branche. Daarnaast hoef je je bij lokale linkbuilding niet te richten op de linkwaarden van de verwijzende domeinen. Een aantal ideeën voor het verzamelen van deze lokale backlinks:

  • Benader lokale relaties die je al hebt
  • Meld je aan bij lokale online bedrijvengidsen
  • Sponsor een lokaal bedrijf of evenement
  • Stuur persberichten naar lokale nieuwswebsites en blogs
  • Sponsor lokale goede doelen
  • Produceer content over jouw dorp/stad, zodat dit lokaal wordt gedeeld

Bovenstaande tips kwamen voort uit de presentatie van Greg Gifford. Dit was trouwens een van de beste – zo niet de allerbeste – presentatie ooit. Het enthousiasme van deze man en de rake punten die hij aanstipte, maakte het een feest om naar te kijken.

Contentmarketing trends voor 2018

De belangrijkste contentmarketing trends voor 2018 zijn Voice Search, YouTube, Virtual Reality & Augmented Reality. Probeer hier dus sneller op in te spelen dan je concurrentie.

Optimaliseer je website voor Voice Search

Je optimaliseert je website voor Voice Search door rekening te houden met onderstaande zaken:

  • Gebruik long-tail keywords (denk aan gespreksvorm)
  • Maak je website responsive
  • Zorg ervoor dat je website HTTPS ondersteunt
  • Beschrijf antwoorden gedetailleerd

Virtual Reality & Augmented Reality

Met Virtual Reality en (het nieuwere) Augmented Reality kun je informatie op een nieuwe manier aanbieden. De gebruiker/bezoeker bevindt zich (bijna) daadwerkelijk in jouw wereld.

Zo kun je veel eenvoudiger informeren, inspireren en enthousiasmeren. Voor mond-op-mondreclame en social sharing zijn VR en AR ook zeer aantrekkelijk. Dus heb je het budget om hiermee te experimenteren, ga dit zeker doen!

Een goede extra tip die ons hierin heeft geïnspireerd luidt: het gaat niet om de vorm van je content, maar het gaat om de content zelf. Denk dus niet: “Ik ga nu een 360° video op Facebook plaatsen, omdat dit aanslaat. Bedenk eerst wat je wilt vertellen. Misschien kun je hetzelfde verhaal namelijk toch beter vertellen op een andere manier.

Tijd om naar huis te gaan

Om 17 uur was het tijd om te gaan. Ons vliegtuig zou ons om 20 uur weer naar Amsterdam brengen. Onderweg naar het vliegveld deelden we al onze bevindingen met elkaar.

Op het vliegveld Londen Gatwick hebben we nog lekker gegeten en alle informatiefolders doorgenomen. Hiermee hebben we ons laatste beetje energie verbruikt, waardoor we doodmoe het vliegtuig instapten.

De volgende dag voelden we de grote motivatieboost pas echt. We hebben enorm veel zin om onze collega’s op de hoogte te brengen van al onze bevindingen, zodat we samen nog harder kunnen knallen!

brighton seo congres contany

Ga jij de volgende keer ook naar brightonSEO?

Bij Contany staat het inspelen op de nieuwste ontwikkelingen centraal. brightonSEO was voor ons dan ook de uitgelezen kans om te ontdekken wat er speelt en zal spelen op het gebied van contentmarketing.

Wij raden contentmarketeers en SEO specialisten zeker aan om brightonSEO te bezoeken.
TIP: plak er een weekendje Londen aan vast! 😉

Jordi is een van de oprichters van Contany. Naast dat hij strategisch verantwoordelijk is voor Contany, voert hij de dagelijkse leiding over de snelgroeiende marktplaats voor advertorials Hulc.