Bloggen is een goede manier om meer bezoekers naar je website te krijgen en waardevolle leads te genereren. Het creëren van kwalitatieve content is een belangrijk onderdeel van een SEO-strategie, maar gaat nog vaak mis. De kwaliteit van je content is voor Google een belangrijke indicator voor het bepalen van jouw plek in de zoekresultaten. Veel bedrijven maken daardoor de fout enkel voor Google te schrijven, in plaats van voor de bezoekers die graag waardevolle informatie ontvangen.

Besteed contentmarketing uit

Wij weten wat werkt.
Door onze jarenlange ervaring hebben we veel data
en daar kun jij van profiteren!

Drie onderwerpen om niet over te bloggen

In deze blog delen we enkele tips om ervoor te zorgen dat niet alleen Google, maar vooral je bezoekers je content waarderen. Dit is wat je zeker niet moet doen bij het schrijven van content voor je website:

1. Over je eigen product of dienst schrijven

Het is misschien verleidelijk om bij het schrijven van blogs veel aandacht te besteden aan je eigen product, maar het maakt je content veel minder interessant voor bezoekers. Richt je daarom liever op de zoekintentie van jouw bezoekers en schrijf over onderwerpen die zij graag zouden lezen.

Verkoop je kleding? Geef je bezoekers dan bijvoorbeeld tips over de laatste fashion trends. Verkoop je zelflerende klantenservice software? Vertel je doelgroep dan over de laatste ontwikkelingen op het gebied van AI of geef tips hoe bedrijven hun klantenservice efficiënter kunnen inrichten.

Houd bij het schrijven van content altijd je eigen doelgroep in gedachten, want zij zijn de mensen voor wie je schrijft. Zorg dat ze wat aan je content hebben, dan wordt de interesse in je product vanzelf aangewakkerd.

2. Saaie content schrijven

Het internet staat vol met links naar interessante informatie. Wil je dat potentiële bezoekers jouw artikel lezen, zorg dan dat je over originele en interessante onderwerpen schrijft.

Jouw content moet uniek zijn, anders klikt een lezer snel weer verder.

Voor het schrijven van originele content is het goed om jezelf de volgende vraag te stellen: wat willen mijn bezoekers weten? Wanneer je ze een antwoord op hun vraag kunt geven, hebben ze geen reden om je blog niet te lezen.

Een praktische manier om onderwerpen te verzamelen waar jouw doelgroep in geïnteresseerd is, is door te luisteren naar jouw doelgroep. Welke feedback geven ze jou in reacties op je website of social media? Welke specifieke wens of vraag hoor je vaak de verkoopafdeling van je bedrijf? Dan moet je dáár over schrijven!

3. Op Google focussen

Natuurlijk wil je graag dat je geschreven content hoog in de Google-resultaten verschijnt, maar waak ervoor dat je je bij het schrijven van een blog enkel op Google focust.

Veel bedrijven plaatsen overmatig veel keywords in de tekst. Dit is niet bevorderlijk voor de leesbaarheid van je blog.

Het toevoegen van enkele links en zoekwoorden is goed, maar richt je tijdens het schrijven van je blog op de doelgroep die je wilt bereiken en de zoekintentie die daarmee gepaard gaat.

Schrijf voor mensen, niet voor machines. En kies daar dan ook je onderwerpen op uit.Google zoeken

Twee stijltips om je blog te optimaliseren

Nu we je aandacht toch hebben, geven we je graag nog twee zaken mee die je ook absoluut niet moet doen bij het schrijven van blogs.

1. Slechte spelling en het ontbreken van afbeeldingen

Lezers haken snel af wanneer je content taaltechnisch niet in orde is. Ook wekt het weinig vertrouwen als je niet fatsoenlijk Nederlands kunt schrijven.

Het is daarom belangrijk dat je spelling, grammatica en zinsopbouw helemaal in orde zijn. Laat je blog altijd door een collega nakijken, want twee paar ogen zien meer dan een. Met goed geschreven teksten voorkom je onnodige ‘wegklikkers’.

Hoe interessant je teksten ook zijn, het is belangrijk om ook afbeeldingen of andere grafische elementen aan je blog toe te voegen. Hierdoor houd je de aandacht van je lezers vast en geef je de content een aantrekkelijke uitstraling. Voeg ook de juiste alt-tags toe, dan voelt Google zich ook betrokken.

2. Onaantrekkelijke koppen

De titel van je blog is het eerste wat je potentiële lezer te zien krijgt. In deze tijd, waarin tal van websites en artikelen de aandacht van lezers willen trekken, is het dan ook belangrijk dat je een aansprekende kop boven je blog maakt. De titel kan het verschil maken tussen klikken en lezen of doorscrollen.

Zorg er wel voor dat je kop de lading van je artikel dekt. Bezoekers die met verkeerde verwachtingen op je website komen, vertrekken ook weer snel om de gewenste informatie elders te vinden.

Laat je blogs schrijven door specialisten

Contany is een van de snelst groeiende contentmarketing bureaus van Nederland. Onze gespecialiseerde SEO-tekstschrijvers en contentmarketeers creëren waardevolle content voor je bezoekers en voor Google!

Op basis van een zorgvuldig opgestelde contentstrategie kunnen we het bloggen voor elk bedrijf volledig uit handen nemen.

Laat je blogs schrijven door onze professionals

Onze professionele tekstschrijvers kunnen
ook jouw website van de allerbeste blogs voorzien.

Jordi is een van de oprichters van Contany. Naast dat hij strategisch verantwoordelijk is voor Contany, voert hij de dagelijkse leiding over de snelgroeiende marktplaats voor advertorials Hulc.