Een open deur over bloggen is dat het iets moet opleveren. Bloggen gebeurt met een doel voor ogen. Bezoekers op je pagina zijn namelijk allemaal wel leuk en aardig, maar het uiteindelijke hoofddoel is voor velen conversie. Dit is de verkoop van producten, maar ook het downloaden van een e-book en het aanmelden voor de nieuwsbrief vallen onder conversie.

Conversie is een organisch proces. Mensen willen wél of mensen willen niét converseren met jouw website. Toch kun je dit organische proces wel een zetje in de goede richting geven door ‘conversie-optimalisatie’. Dit is het optimaliseren van de opmaak van je website of blog, zodat dit uiteindelijk tot meer conversie zal leiden.

“Een conversie is een verkoop vanaf je webshop, een aanvraag voor meer informatie of bijvoorbeeld het downloaden van een ebook.”

We zien dat de standaard opmaak van een blog bestaat uit de titel, daaronder de tekst, aan de rechterkant sidebars met onderaan de pagina een comment sectie. Maar is deze opmaak, die we al miljoenen keer hebben zien, wel de beste om veel conversie te verkrijgen? In deze blog delen wij onze bevindingen en geven we 8 gouden tips om meer conversie op je blogs te krijgen.

Hoe bereik je (meer) conversie met blogs?

Elk element van zowel je pagina’s als je blogposts moet gestuurd zijn om de lezer naar jouw conversie toe te begeleiden. Achter iedere pagina op onze website Contany.nl zit een gedachtegang. Het is ontzettend belangrijk dat alle elementen op je pagina op een strategische keuze zijn gebaseerd.

Bij Contany.nl hebben veel tests gedaan bij onze honderden blogs. We hebben de data van onze klanten geanalyseerd en dit zijn onze conclusies:

1. Focus op de eerste indruk

eerste-indrukEen eerste indruk kun je maar één keer maken. Deze eerste indruk zegt alles! Het belangrijkste deel van de pagina is het deel dat direct zichtbaar is zonder te scrollen: het gedeelte boven de vouw. De top van de pagina, de titel en de eerste paragraaf bepalen of de lezer je blog gaat lezen of niet. De titel moet uitgelicht zijn en niet overvloeien in de rest van de content. We hebben ondervonden dat de opt-in dubbel zoveel meer conversie geeft door deze te verplaatsen van de rechter kant van de pagina naar net onder de titel.

“Opt-in is een manier om aan leads te komen, waarbij de lead toestemming geeft voor het gebruik van zijn gegevens.”

 2. Geef de lezer een positief gevoel

Je moet de lezer welwillend stemmen om ze over te laten gaan op conversie. Hierbij is het belangrijk dat je de juiste lezer bereikt met interessante informatie. Als je lezer je content niet leuk vindt zal deze ook niet overgaan tot conversie, hoe hard je de lezer ook pusht. Geef de lezer een positief gevoel en je bereikt ineens een stuk meer.

We hebben ondervonden dat negatief nieuws en onderwerpen die waarschuwen minder converteren dan bijvoorbeeld tips voor meer omzet (zoals deze blog bijvoorbeeld).

3. Verwijder afleiding

Wat heeft prioriteit op je blog? Waar wil je je lezer naar toe sturen? Verwijder overige afleiding en vervang dit door aantrekkelijke triggers voor de conversie. Veel blogpagina’s op internet staan vol met call-to-actions, sidebars met artikelen, archieven, producten, spam en nutteloze widgets. Ontdoe je pagina van deze vervelende sidebars en maak plaats voor doeltreffende en relevante sidebars. Plaats alleen sidebars die de lezer begeleidt naar je doel. Wil je dat je lezer zich aanmeldt voor een e-book? Dan moet je geen call-to-actions plaatsen om de lezer naar andere pagina’s te verwijzen.

Wij zagen bijvoorbeeld dat er niemand klikte op ‘archieven’ en dit was een groot deel van onze sidebar. Dit zorgde alleen maar voor afleiding. Het was niet belangrijk dat de lezer ons archief bekeek. Het was belangrijk dat de lezer een lead werd. Dus deze sidebar heeft nu plaatsgemaakt voor een call-to-action naar ons e-book, wat leidde tot meer conversie.

4. Linkerkant van de pagina

Wij hebben geanalyseerd wat de grote jongens, zoals Amazon en Facebook, doen. Opvallend was dat deze de sidebar en de navigatie aan de linkerkant hebben. Uit onze bevindingen blijkt dat het inderdaad meer resultaat heeft om de sidebar aan de linkerkant te plaatsen. We zagen een stijging van wel 300% meer conversies uit de sidebar.

In de Westerse wereld lezen we nou eenmaal van links naar rechts. Deze bevindingen worden bevestigd door De Niels Norman Group. Deze hebben geanalyseerd hoe mensen een pagina lezen. De analyse is uitgevoerd met behulp van eye-tracking. Het blijkt dat mensen meer naar de linkerkant kijken dan de rechterkant en lezen in een F-vorm. Mensen lezen vaak scannend en willen voornamelijk de belangrijkste informatie zien. De consument gaat ervan uit dat de belangrijkste informatie aan de top staat. Blog zijn vaak op de precies dezelfde manier ingericht, en de consument weet dit.

heatmap

5. Aantrekkelijke sidebars

Naast de plaats van de sidebars is ook de inhoud van de sidebar belangrijk om conversie te verhogen. De sidebars moeten aantrekkelijk zijn voor de lezer om tot conversie te leiden. Pas de teksten aan van sidebars, maak ze specifiek en aantrekkelijk. Maak de actie in de sidebar zo eenvoudig mogelijk. Mensen zijn sneller geneigd tot conversie als ze minder stappen hoeven te doorlopen.

Kleuren en betekenissenNaast de plaats en de inhoud is ook de kleur van belang. Er zit een psychologie achter kleurgebruik en de beïnvloeding hiervan bij consumenten. Doorgaans worden blauw, oranje en groen gezien als goede kleuren voor conversie. Wij gebruiken op onze website voornamelijk oranje. Het is goed dat een sidebar opvallend is, zorg wel dat dit niet hinderlijk wordt, door bijvoorbeeld teveel contrastkleuren te gebruiken.

Blauw straalt rust en vertrouwen uit, terwijl oranje tot actie aanzet. Veel bedrijven combineren deze twee dan ook bewust, denk aan Bol.com, Fietsenwinkel.nl, Rabobank, PostNL en natuurlijk Contany.nl.

6. Gebruik lead magneten

Bij lead generation gebruik je interessante (gratis) informatie die de doelgroep wil lezen en waarvoor ze persoonlijke informatie (zoals een e-mailadres) willen geven. Een veelgebruikte tactiek is om enkel een topje van de ijsberg weg te geven en daarna de lezer te verleiden tot actie. Voorbeelden van lead magneten zijn video’s, spreadsheets, onderzoeken, white papers, e-books, of een gratis tool, zoals in deze video wordt uitgelegd:

7. Houd focus ook op het einde

Het einde van de pagina mag geen rommelhoekje zijn. Aan het einde van de pagina werkt de call-to-action het beste als er geen verder afleiding is. Deze call-to-actions levert meer conversie als het speciaal voor deze specifieke pagina is aangepast.

Als je blog een social hub is, kun je prima ruimte maken voor comments. Soms is het beter de interactie op social media te laten plaatsvinden. Comments onder je blog kan de consument mogelijkerwijs afleiden en je conversie in de weg zitten. Wanneer je een discussie weet los te maken in de commentsectie onderaan je blog, kan dit wel weer positieve effecten hebben op je SEO. Google ziet comments namelijk ook als content. Je blog is levendig.

Indien je comments toestaat, plaats ze dan helemaal onderaan aan de pagina, na de call-to-action.

8. Analyseer en evalueer

Wij hebben onze eigen pagina’s geoptimaliseerd en onze bevindingen gedeeld, maar ook wij blijven analyseren. Als je wilt verbeteren moet je blijven uitproberen wat het beste werkt en wat de resultaten zijn.

Uiteraard dien je je Google Analytics in de gaten te houden. Wij stellen voor al onze klanten metrics (meeteenheden) op aan de hand van hun doelen. Dit is bijvoorbeeld time-on-page en bouncerate van een blog.

Om je pagina qua indeling verder te optimaliseren gebruiken we de tool Hotjar. Dit is voor kleine website gratis en voor grote websites ook nog heel betaalbaar.

Wil je meer weten over contentmarketing? Volg een van onze trainingen in contentmarketing, in bloggen of in linkbuilding.

Jordi is een van de oprichters van Contany. Naast dat hij strategisch verantwoordelijk is voor Contany, voert hij de dagelijkse leiding over de snelgroeiende marktplaats voor advertorials Hulc.