Vandaag de dag is bloggen niet meer weg te denken binnen het zakelijke leven. Steeds meer bedrijven wagen zich eraan. Het is dé manier om kennis te delen met volgers, relaties en natuurlijk potentiële klanten. Toch vragen vooral ondernemers vragen zich af waarom ze zouden gaan bloggen. ‘Het kost zoveel tijd en wat levert het me op?’ Ja, het kost tijd (behalve als je het door Contany laat doen, want dan nemen wij die zorg voor je uit handen), maar op de lange termijn zie je absoluut positieve resultaten, zeker wanneer je goede blogs schrijft. Hoe je dat doet? In dit artikel geven we je vijf gouden tips.

blog laten schrijven

Waarom blogs schrijven?

Voordat je blogs gaat schrijven, is het goed om voor jezelf helder te hebben waarom je gaat bloggen. Dit kan in de eerste plaats zijn om jezelf neer te zetten als een expert op jouw vakgebied. Door actief je kennis te delen, laat je zien dat jij de expertise in huis hebt om jouw (potentiële) klanten te helpen. Daarnaast vergroot je door te bloggen ook je vindbaarheid in Google. Door regelmatig een blog op je website te plaatsen, werk je actief aan je zoekresultaten. Zeker als je SEO-blogs schrijft, waarbij relevante zoekwoorden op de juiste plaatsen zijn verwerkt. Deel je blogs via social media en je bouwt ook op deze platformen aan je positie als expert. Zeker met goede, interessante blogs ga je op langere termijn meer bezoekers naar je website krijgen en is de kans groot dat ze ook gebruik gaan maken van jouw producten of diensten. En welke ondernemer wilt dat nou niet?

Hoe schrijf je goede blogs?

Oké, je weet nu waarom je blogs moet schrijven. Maar hoe schrijf je nu echt goede blogs? Daarvoor geven we je 5 handige tips:

  1. Bedenk een onderwerp wat dichtbij je ligt én wat interessant is voor je lezers
    Blog met passie én focus. Kies altijd voor een onderwerp waarover je het echt leuk vindt om te schrijven. Doe je dat niet, dan straalt je blog dat ook uit. Heb goed voor ogen wat je je lezers wilt meegeven. Door je daar op te focussen, wordt je blog echt interessant om te lezen. Je kunt ook een onderwerplijst aanmaken, zodat je altijd wat achter de hand hebt.
  1. Bedenk een prikkelende titel
    Dit is misschien nog wel het moeilijkste van de hele blog. De titel bepaalt of je blog gelezen wordt of niet. Je blog kan nog zo goed zijn, zonder een aansprekende titel gaan de lezers aan jouw blog voorbij. Op internet vind je al vaak wat inspiratie. Google maar eens op jouw onderwerp.
  1. Geef je blogs een persoonlijke touch
    In een zakelijke blog is het nu ook weer niet de bedoeling om je ziel bloot te leggen, maar je kan de lezer bijvoorbeeld wel een kijkje achter de schermen geven van jouw bedrijf. Of interview eens een tevreden klant, voor leuke insights.
  1. Gebruik aansprekende foto’s of plaats eens andere content op je blog
    Een blog hoeft niet altijd alleen maar tekst te zijn. Plaats je tekst, zorg dan wel dat je aansprekende foto’s bij je blog post. Varieer naast je ‘gewone’ blogs ook eens met infographics en video’s, aangezien beeld een steeds groter wordende trend is op social media.Fotograaf
  1. Blog regelmatig
    De meningen verschillen over wat nu een goede frequentie is om te bloggen. Is dat dagelijks, wekelijks, maandelijks? Doe waar je jezelf het prettigste bij voelt. Heb je genoeg onderwerpen en tijd om dagelijks te bloggen, doe dat dan. Als je maar regelmatig goede SEO-blogs schrijft, zodat je trouwe lezers reden hebben om vaak naar je website terug te gaan.

Met deze tips schrijf je vanzelf goede blogs! Kan je nu toch nog wel wat hulp gebruiken? Dan helpen wij je graag!

blogs schrijven

Jordi is een van de oprichters van Contany. Naast dat hij strategisch verantwoordelijk is voor Contany, voert hij de dagelijkse leiding over de snelgroeiende marktplaats voor advertorials Hulc.